tisdag 17 juni 2014

Öl i Mariehamn

I lördags togs det en tur till Åland med Viking Line. De säljer något som kallas för "triangelkryssning". Båtresa Stockholm-Mariehamn-Kapellskär med bussresa tillbaka till Stockholm samt lunchbuffé för endast 542 kronor för två personer, vore synd att klaga över det priset.



Som gammal båtnörd finner jag det alltid kul att vara till sjöss, särskilt då jag för första gången fick chansen att åka med Viking Lines nya flaggskepp Viking Grace. Hon levererades förra året och är imponerande tyst, dessutom drivs hon med gas vilket förstås skärgården tycker om. Mellan Mariehamn och Kapellskär seglar den gamla damen Rosella som levererades redan 1980, en skuta som jag inte åkt sedan 1984 eller 1985 så även det var förstås en kul grej att få göra igen. Viking Grace avgår relativt tidigt från Statsgården, 07:45. Det var mycket folk ombord på en lördag trots att det blåste fint (runt 15 m/s). Fartyget påminner mer om ett hotell än en traditionell Finlandsfärja, inte mycket till båtkänsla alltså men ändå en trevlig båt att befinna sig ombord på. Maten överraskade positivt. Öl fanns det ombord även om jag ingenting drack då jag ytterst sällan dricker alkohol tidigt på dagen.



En stor fördel med triangelkryssningen jämfört med en vanlig dagskryssning till Åland är att man hinner gå i land, ungefär fyra timmar har man på landbacken, något som förstås utnyttjades till att se om det fanns något ölmässigt intressant i Mariehamn.

Mariehamn är ingen världsmetropol utan en småmysig mindre stad där avstånden inte är särskilt långa. Från hamnen tar det ungefär 15 minuter att promenera till centrum. Väl framme i centrum börjades det med ett besök på Alko. Butiken är inte särskilt stor men ljus och fräsch. Utbudet av öl var ok, synd nog hade de inga öl från Stallhagen som jag inte provat tidigare. Nöjde mig med att köpa tre andra öl från Finland som jag tidigare inte druckit. Som vanligt är priserna lite högre på Alko jämfört med Systembolaget.



Efter besöket promenerades det lite på stan innan vi bestämde oss för att titta in på Park Restaurang & Bar, ett ställe som tycks vara den enda "seriösa" puben i Mariehamn. Park ligger också det i centrum, inte många minuter ifrån nyss nämnda Alkobutik. Det var inte så stort, lite lätt slitet. Inomhus var det nästan tomt men på uteserveringen satt det en del folk. Åker man till Åland så vill i alla fall jag dricka några öl från Stallhagen. Åtta olika fanns det att välja mellan, alla kostade 5.60 EUR för 33 cl.



Ett par provades, Stallhagen Blueberry Ale och Stallhagen Pale Ale. Förstnämnda hade vissa toner av blåbär men i övrigt en ordinarie öl som inte var särskilt intressant. Den var lätt och brödig. Stallhagen Pale Ale var lite bättre men inte den någon smaksensation. Lite humle, citrus, bröd, karamell och frukt. Dög som en törstsläckare men inget som behöver jagas. Utöver ölen från Stallhagen fanns det vanliga lageröl som Koff och liknande. Några öl från Sverige såg jag inte. Annars har jag läst att de ibland kan ha öl från t ex Nynäshamns Ångbryggeri.



När ölen var uppdruckna gick vi tillbaka till hamnen för att besöka Ålands Sjöfartsmuseum, men amatör som jag är så glömde jag bort att på Åland gäller finska tider. Vi var där klockan 16:00 svensk tid och de skulle stänga 17:00, trodde alltså att det var en timma kvar av öppningstiden men så var det förstås inte. Nåväl, det gjorde inget utan det var bara att sätta sig på en bänk och njuta av den fina utsikten innan det var läge att gå till den närbelägna båthamnen och åka hem med Rosella.

Överfarten var odramatisk, någon alkohol intogs inte däremot är det alltid kul att se något överförfriskade pensionär leva livet. Carpe diem som man säger.


Inga kommentarer: