fredag 13 juni 2014

Öl i Aten

I lördags var det dags för ännu en resa, denna gången till Aten tillsammans med fyra goda vänner. Det var mitt första besök i Aten och i Grekland. På förhand visste jag ingenting om ölställen i Aten så Ratebeer var som vanligt en bra guide.

Efter att vi landat på kvällen och checkat in på vårt hotell togs det en taxi till Atens högst rankade ölställe, The Local Pub. Vi började med att äta kvällsmat på ett närbeläget ställe, sedan klev vi in kring 20:00. Det var lugnt i den inte alltför stora lokalen, på uteplatsen fanns det en del folk. Under kvällen blev uteplatsen full även inomhus (där vi satt) fylldes det på med en del folk. Precis som i många andra städer vid Medelhavet går folk ut sent, det märktes särskilt på vanliga restauranger.

The Local Pub hade 13 olika fatöl, antalet flaskor var omkring 50, både inhemska och utländska. Självklart började jag med att prova en inhemsk, faktiskt mitt livs första grekiska öl. Septem Citra Single Hop IPA från Septem Microbrewery en positiv överraskning. Frisk och välhumlad med tropisk frukt, citrus och grapefrukt. Inte alltför bitter utan en behagligt lättdrucken öl. Den kostade 3.50 EUR för 0,33 liter. 0,5 liter kostade 5 EUR. Priserna var nästan de samma oavsett vilken öl som beställdes, skillnaderna var små.

Efter Septem Citra provades två andra från samma bryggeri, Honey Golden Ale och Premium Red Ale. Tyvärr var inte lika de lika bra vilket inte förvånade mig.

Servicen var väldigt vänlig och personalen talade bra engelska, särskilt en (tror att det var ägaren, glömde tyvärr att fråga) var synnerligen trevlig och pratglad. Han och jag pratade av och till under kvällen, det var kul att höra om den grekiska ölscenen. Just nu finns det ungefär 25 bryggerier i landet men då ekonomin blir bättre trodde han att antalet skulle öka rejält. De flesta dricker ljusa lageröl som törstsläckare men nyfikenheten ökar hela tiden. Vänligt nog bjöd han även på tre öl, bland annat en Hoppin Frog/Amager Frog Hops From Amager vilken med grekiska mått inte var billig.

En bra kväll var det, tyvärr hann vi inga flera besök till Local Pub. På måndagar har de stäng men på fullt allvar erbjöd sig "ägaren" att ta med oss på en pubrunda samt träffa grekiska hembryggare, det var frestande att acceptera det trevliga erbjudandet men då detta inte var en renodlad ölresa med idel ölnördar som resekamrater var jag tvungen att tacka nej. Men onekligen en mycket fin gest. Besöker ni Aten vill jag verkligen rekommendera ett besök, baren håller bra nivå även jämfört med många svenska pubar, med grekiska mått har jag förstått att stället verkligen är något extra.

Söndagen ägnades åt en del sightseeing, bland annat besöktes Akropolis tillsammans med en mängd andra turister. Nä det här med sevärdheter har jag sedan länge tröttnat på även om det finns en del undantag.

På kvällen var det däremot dags för en intressant "sevärdhet", den högst rankade ölrestaurangen Bierhof. Som namnet antyder var konceptet tyskt. Schnitzeln var helt ok och öllistan innehöll enbart öl från Tyskland, många sådana, runt 100 olika handlade om. Nu kanske man kan tycka att det är knäppt att åka till Grekland för att dricka tysk öl men jag har då aldrig tackat nej till öl från Tyskland dessutom finns det än så länge inte så mycket intressant grekisk öl. Fem för mig nya öl hann provas, av dessa tyckte jag mest om Einsiedler Landbier. En öl utan några krusiduller som var skönt lättdrucken med hö, lite humle och kaksmet. Vi satt på Bierhof mellan 20:00 och 22:00, under den tiden var vi de enda gästerna. Mannen som serverade oss kunde bristfällig engelska. Flaskorna kostade mellan 4.50 och 6 EUR. Bierhof tyckte jag också om, enda nackdelen var musiken som spelades, dels var volymen onödigt hög och valet av låtar var udda. Psykedelisk musik är inte riktigt min sak.

På måndagen var det tidig uppgång då en utflykt till ön Aigina stod på agendan. På den ön hittades inga intressanta öl eller ölställen utan jag fick nöja mig med andra drycker som törstsläckare. På kvällen däremot besöktes den bästa ölbutiken i Aten, beer-shop.gr. Det visade sig vara en fräsch butik som legat på nuvarande plats sedan augusti 2013. Den manlige anställda kunde hyfsat bra engelska och verkade glad över att få prata öl men någon som var uppenbart intresserad. Lite drygt 100 olika öl hade de inne, ambitionen var att inom ett år eller så öka antalet till 300. Så värst många grekiska öl hade de inte men däremot BrewDog, Mikkeller, Westbrook med flera. Jag köpte fem flaskor för sammanlagt 13 EUR.

Aten är ingen fantastisk stad för en ölälskare (inte annars heller enligt mig). Dock finns det som sagt en del klart dugliga ställen. Då jag åkte hem en dag tidigare än de andra missade jag då de på tisdagen besökte en pub som heter Beer Time. Enligt uppgift var det stället ungefär i samma klass som The Local Pub.

Utöver ovanstående hade restaurangerna ett högst ordinärt utbud av öl där den ljusa lagern dominerade helt. Vi gick förbi ett ställe där inkastaren påstod att de hade ett enastående utbud av, på frågan om de hade IPA hade han tyvärr inget svar då han förmodligen aldrig tidigare hört det ordet.