fredag 2 augusti 2013

Ett kort besök på Hamnmästaren, Malmö

Efter det episka ölkalaset hos Thorsten var det skönt att sova några timmar på hotellet innan det var dags att se vad söndagen kunde tänkas bjuda på. Hotellfrukostar har jag sedan länge tröttnat på så den bommades medvetet, nä frukosten blev istället shawarma med pommes, så ska det se ut!

När magen hade fått sitt fanns det några timmar att slå ihjäl innan det var dags att ta flygbussen till Sturup. Vad kunde vara mer lämpligt än att besöka Malmö Brygghus trädgård, Hamnmästaren, som öppnade i maj i år. Det var mitt första besök där, läget är synnerligen centralt, en minut eller så från Malmö Centralstation.



Bakom baren huserade en något trött bartender Anders, som medverkade på lördagens ölprovning. Jag behöver väl inte ens skriva att trots det var servicen alldeles förträfflig. Tack för det!

Jag hade nöjet att testa fem öl från Malmö Brygghus som jag tidigare inte hade provat, utöver de provades även den riktigt goda Malmö Hop-Man IPA som jag tidigare haft glädjen att stifta bekantskap med.



Av de nya ölen blev jag mest förtjust i Malmö Holy Herbert Trippel, där snackar vi om en farligt läskande öl som dolde sina 9,3% riktigt väl. Vete, kryddor, hö, lite peppar samt oregano. Uppfriskande var också Malmö New Pale Ale, riktigt fräsch och lättdrucken med en hel del humle, grape, ananas och mango.

20 öl har de på fat på Hamnmästaren liksom drygt 100 olika flaskor av varierande öltyper. Bland flaskorna noterade jag väldigt få danska öl. Undrar om/när Mikkeller och Malmö Brygghus gör ett samarbetsöl? En sak som verkligen uppskattas är möjligheten att kunna köpa de olika fatölen på antingen 20- eller 40cl. Så borde det vara på fler ställen.

Jag var förstås också lite lätt sliten på söndagen så valde att stå vid baren, hade ingen ork att sätta mig utomhus i trädgården. Enligt uppgift finns det 340 platser utomhus, liksom 75 inomhus. Huset är nyrenoverat och riktigt fint. Mitt nästa besök kommer förstås att bli längre, då ska även maten provas.



Önskar Hamnmästaren all lycka, samtidigt som jag tycker att ett liknande ställe behövs i Stockholm. Jag är nog inte ensam om att tycka att Skåne just nu är den ölmässigt mest intressanta delen av Sverige just nu.

1 kommentar:

Anders (and) sa...

Alltid trevligt att råkas!