tisdag 27 augusti 2013

Ant n Bee, Tokyo

Tidsomställning och värme gör underverk, klockan ringde nio på morgonen men först vid 12-tiden orkades det upp. Då det inte ingick frukost i boendet införskaffades en enkel sådan på ett närbeläget Family Mart, passade även på att köpa ett par burkar öl som kostade ungefär 15 kronor styck. Det handlade inte om några exotiska saker, Sapporo Classic och Sapporo Yebisu, ja det var lika bra att ticka av de ölen också då de ändå fanns i butiken. Utöver dessa fanns det ett tiotal andra ljusa lager, inget upphetsande med andra ord.



Tyvärr hann jag inte besöka någon seriösare ölbutik under denna resa, tittar man på Ratebeer tycks Tanakaya Liquor Store vara den bästa butiken i Tokyo, nåväl nästa gång kanske.

Dagen ägnades åt sedvanlig sightseeing i den makalösa staden, bland annat åts det sushi av absolut högsta klass på Pintokona, ett ställe som verkligen kan rekommenderas. Det var så gott att jag lyckades mumsa i mig 18 bitar, varianten med grillad tonfisk var godast, varför finns inte det i Sverige? Riktigt prisvärt också, under 200 kronor.



Innan jag for iväg till Tokyo blev jag tipsad om ett ställe i Roppongi som skulle ha 20 japanska öl på fat, sagt och gjort, ett besök fick det bli, särskilt då det bara låg runt 5 minuter till fots från Pintokona.

Ant n Bee visade sig vara ett litet och välbesökt ställe i källaren på ett hus inte långt från Roppongi Metro Station. Till en början fick vi väldigt trånga platser längs ena väggen men det dröjde inte alltför länge innan ett par platser vid bardisken blev lediga. Något jag noterade innan resan var att de flesta barer i Tokyo öppnar först på eftermiddagen, Ant n Bee inget undantag, dock var deras stängningstid synnerligen annorlunda, 8 på morgonen står det på skylten men numera är det 06 som gäller. Jordens undergång nästa? 



20 olika öl hade de på fat, de flesta hade jag aldrig hört talas om vilket alltid är lika förtjusande. Kvällen första öl blev Hideji Mango Lager vilken var lätt men ganska så uppfriskande, en lätt ton av mango kunde anas. Ölen kunde väljas i fyra storlekar, jag nöjde med att dricka små vilka var på ungefär 2,5 deciliter. Värt att notera är att samtliga öl kostade lika mycket, de små glasen gick på 700 yen vilket motsvarar 46 kronor, aningen dyrare än på Bakushu Club Popeye men ändå helt ok. Under kvällens lopp hann det provas 10 olika öl, samtliga godkända men godast var Onidensetsu Chocolate Stout. Tyckte att den var behagligt rostad med sköna toner av choklad.

Ant n Bee är ett ställe som verkligen kan rekommenderas, personalen kunde lite engelska vilket förstås kan underlätta, mat fanns det också även om jag inte åt något denna gången. Skulle inte ha något emot att besöka stället igen, det är väl ett gott betyg?

I övrigt kan jag inte nog hylla fantastiska Tokyo, världens vackraste stad är det sannerligen inte men så otroligt rent och effektivt att man bara häpnar. Dessutom respekterar japaner varandra något som alltför många barbarer i västvärlden sedan länge slutat göra.

Inga kommentarer: