torsdag 4 juli 2013

Christianssand Brygghus

I förra veckan var det återigen dags att besöka en ny norsk stad, det är något jag roat mig med att göra sju år i rad. Kristiansand i södra Norge stod på tur denna gång. Det är en lagom stor stad med drygt 80000 invånare, belägen vackert vid kusten. Longyearbyen, Tromsö, Bergen, Bodö, Stavanger och Ålesund och nu alltså Kristiansand. Vet inte varför jag är så otroligt förtjust i Kongeriket Norge, vissa saker är som de är helt enkelt. En sak är i alla fall säker, jag ser redan fram emot mitt nästa besök.

Efter flygplansbyte i Oslo landade jag på Kjevik och tog flygbussen som passande nog stannade precis utanför mitt hotell. Som vanligt mycket smidigt att resa i Norge, inga problem med någonting. Från flygplatsen in till stan är det 13 km, resan kostade 150 NOK t/r. Var redan framme kring klockan 11 men fint nog var rummet redan färdigt, sådant är alltid skönt, ännu skönare om man flugit långt.

Som traditionen bjuder började jag med att besöka Vinmonopolet som låg ungefär 200 meter från hotellet. Hade inga planer på något stort inköp men tre flaskor blev det i alla fall. Det blev även ett trevligt snack med en av de anställda om norska bryggerier, kul att ibland träffa en anställd med goda kunskaper.

Därefter vankades det lunch vid Sjøhuset, inte heller det långt beläget från hotellet. Ja faktum är att inget av ställena som jag besökte under min vistelse i Kristiansand låg mer än 500 meter från hotellet, ibland är det verkligen skönt med mindre städer. Är man i Norge kan man inte annat än äta fisk, så även denna gång. En steinbitfilet med friske grønsaker, kremet hvitvinsaus och dampede småpoteter fick det bli. Väldigt, väldigt gott, speciellt såsen hör till godaste vitvinssåserna jag haft äran att få reta smaklökarna med. 249 nok är dessutom trots allt ett hyggligt pris, i Stockholm skulle en motsvarande anrättning varit dyrare. Ett tips är alltså att titta efter fisk i Norge, det brukar för det mesta vara tämligen prisvärt.

Ratebeer är alltid en pålitlig informationskälla då man vill söka efter ölrelaterade tips i olika städer, efter att ha tittat på vad Kristiansand kunde tänkas bjuda på var det tre-fyra ställen som jag bestämde mig för att besöka. Den första av dem, förutom Vinmonopolet, var Christianssand Brygghus. De öppnade klockan 15:00 så innan dess fanns det inget annat att göra en att spatsera omkring och titta på den trevliga lilla staden.

Strax efter 15 var det då dags att kliva in. Brygghuset ligger väldigt centralt i staden, det går inte att missa i alla fall  inte om man inte är blind. Lokalen var uppdelad i två sektioner, närmast entrén var själva bardelen, längre in var matsalen. Det första jag gjorde var att fråga om de sålde smakprover av sina egna öl, det gjorde de. "Smakebrett" kallas det förresten på norska. Tänk vad trevligt, så borde det alltid vara på en bryggeripub tycker jag. Sex öl på 0,1 liter kostade 149 NOK. Då fick jag Christianssand Blond Ale, Ich Weiss Nicht, Amber Ale, Brown Ale, Porter och den helt nya Christianssand Cosmic IPA.

Alla sex ölen upplevde jag som ok eller bättre. Inga felsmaker utan de var vad de utsåg sig för att vara. Föga förvånande tyckte jag dock mest om Portern och IPA:n, tänk att det nästan alltid blir så.

Det bästa med besöket var den mycket trevliga personalen, särskilt bartendern som var hemmahörande från just Kristiansand hade jag ett långt snack med. Mycket intressant att lära sig mer om den norska ölmarknaden, t e x var det nytt för mig att det i norra Norge finns en kommun som inte tillåter matbutiker att sälja öl upp till 4,7% vilket är tillåtet i övriga Norge.

En annan intressant sak är att i Norge måste alla öl i en meny presenteras med lika stor text, inget öl ska få större uppmärksamhet än ett annat. Christianssand Brygghus fick dock tillåtelse till att presentera sina säsongsöl med mindre text än ölen i det fasta sortimentet. Norge, vilket fascinerande land!

Klockan den tickade på, jag visste att det fanns ett par ställen till som jag vill besöka innan dygnet blev för sent, men eftersom det var så lugnt och skönt var jag bara tvungen att ta en titt i flasklistan. Utbudet var inte enormt men ungefär 40 olika öl hade det. Valet föll på en Haandbryggeriet Krekling (2013-), det handlar om en modifierad variant jämfört med den tidigare versionen. Man vet vad man får då man köper öl från Haandbryggeriet, denna var stabil utan att vara briljant. En hel del bär både i doft och smak, även inslag av fat, läder och malt. Livlig kolsyra och i det stora hela en väldigt uppfriskande öl. 159 NOK kostade flaskan.

Måste säga att att jag blev riktigt imponerad av Christianssand Brygghus, särskilt stämningen och den väldigt trevliga personalen imponerade på mig. En helkväll där skulle jag inte tacka nej till. Bara och vänta och se om det kan tänkas bli ett nytt besök i framtiden, jag hoppas det.

Det blir faktiskt en del två, i den blir det några rader om Patricks Pub och Gastropuben KICK vilka båda två låg mycket nära Christianssand Brygghus.