tisdag 1 maj 2012

Ölprovning i Handen

I lördags fick jag för första gången under min vandring på denna jord uppleva en ölprovning i det mytomspunna Handen, närmare bestämt hemma hos Jonas från Öl i Stockholm.

Temat för dagen var Imperial Stouts, 12 stycken olika skulle vi prova, en av dem var inofficiell, mer än så kan jag inte skriva av "juridiska" skäl. Vi började med de första sex utomhus i det lagom blåsiga och småkyliga svenska vårvädret.


 Öl "X" var inte så god, lite plastig och med en udda syrlig ton. Kändes inte direkt som en Imperial Stout.

BrewDog Abstrakt AB:05 var löjligt söt! Skulle aldrig ha kunnat dricka en flaska på egen hand, nä den var inte bra. Vad tusan håller på med? Jag gav den två i betyg på Ratebeer.

North Coast Old Rasputin Anniversary Bourbon Barrel Aged Stout är ett öl som håller fin klass, jättemycket fatkaraktär. Fortfarande något eldig, kanske blir lite lugnare efter en tids lagring? Bästa ölet av de inledande sex som vi provade. 

Midtfyns Imperial Stout hade jag druckit tidigare, innehållet i flaskan började kännas aningen trött. Gick att dricka men inte så intressant.

New Holland Dragons Milk köpte jag i Chicago förra hösten, hade inga direkta förväntningar men ölet var gott. Mycket lakrits och tämligen sött utan att bli sliskigt. Kokos och vibbar av fat. Inte kraftigt med behagligt. Näst bästa ölet enligt mig.

Speakeasy Scarface Imperial Stout köptes av Tom i San Francisco då de var där och härjade tidigare i år. Det var det mest rostade av ölen vi provade utomhus. Mycket mörk choklad och även lakrits. Stabil öl.

Pizza beställdes och vi flyttade inomhus. Ytterligare sex svarta öl provades, tre årgångar av Brooklyn Black Chocolate Stout (11-12, 10-11, 09-10). De var rätt snarlika, men den yngsta var lite mer "eldig" och hade en nötigare ton. Jag tyckte att den äldsta var godast, den var mer nedtonad och med mer smak av lakrits.

BrewDog Tokyo* är ju verkligen stark och söt, mindes den som godare. Paradox Jura från samma bryggeri tyckte jag inte heller om i lördags. Eldig och allmänt svår. Vad tusan håller de på med egentligen på BrewDog? Eskilstuna Fristadens Imperial Stout var helt ok, fast aningen anonym i alla fall jämfört med de två galningarna från BrewDog.

Efter att vi provat färdigt de svarta ölen väntade bonusöl. En riktigt frisk och god sak var Fantome Pissenlit. Det samma kan säga om Lindemans Kriek Cuvee Rene. Det är ju inte den mest avancerade av Krieks men alltid lika trevlig att dricka trots det.

Kvällens utan jämförelse sämsta öl var Therezopolis Ebenholz, en Dunkel inköpt i Rio de Janeiro. Luktade och smakade mögel, gammal fisk och annat elände. Helt klart ett av de sämsta ölen jag druckit, fruktansvärd. Ett par klunkar räckte för mig.

Lost Abbey 10 Commandments blev jag inte heller superimponerad av. Lite väl kryddig i det långa loppet. Påminde verkligen om julöl med den tydliga tonen av pepparkakor.

Kvällens sista öl blev en sympatisk rackare, Ballast Point Sculpin IPA. Trodde att jag hade druckit det ölet tidigare men det hade jag visst inte gjort. Doften var fortfarande väldigt humlig och fin liksom smaken. Inte extrem på något sätt men balanserad. Vore inte dumt att prova ölet helt färskt.

Återstår inget annat än att tacka alla inblandade för de goda ölen samt till Jonas och Majsan för värdskapet. Majsans chokladkaka får ett hedersomnämnande, verkligen god! 






Inga kommentarer: