lördag 19 maj 2012

Copenhagen Beer Celebration

När jag första gången fick nys om den nya ölfestivalen Copenhagen Beer Celebration 2012 tvekade jag inte en sekund att köpa biljetter då de släpptes. Festivalen hölls under två dagar, vi besökte den på fredagen, det vill säga premiärdagen. Förväntningarna var höga, redan då vi köade för att bli insläppta visste jag att det skulle bli en bra festival eftersom Struise hade med sig sitt ölsläp med 20 tappar. Vid insläppet fick vi vårt glas, rött armband och ett litet häfte med information om de olika ölen. De olika ölen betalades med poletter, 15 sådana kostade 200 DKK. Ölen kostade allt från 1 till 3 poletter.


En del barnsjukdomar var det definitivt på festivalen, bland annat att det inte fanns någon garderob, det gick inte att skölja glasen, vatten kunde endast köpas på flaska. Toaletterna var sisådär, klassiska bajamajor och portabla pissoarer. Det fanns en stor dunk med vatten bredvid toaletterna, jag tänkte skölja händerna och det slutade med att ena benet blev genomblött då vattnet fullkomligt dundrade ut då kranen öppnades. Nåväl, det fanns ju tröst inne i hallen så ingen större skada skedd. Lokalen, Sparta Hallen, fungerade bra. Det blev aldrig någon större trängsel utan det gick snabbt att gå fram och beställa öl och prata med de olika utställarna. Det var högt i tak och akustiken fungerade väl.


Utställarna ja, vad ska man säga om dem? Ju mer jag tänker på det såhär i efterhand desto mer imponerad blir jag, tänk att inom några meter ha bryggerier som Three Floyds, De Molen, Cigar City, Dieu du Ciel med flera. Det var lite varierande vad gäller antalet öl som de olika bryggerierna hade med sig, från en till drygt 20 som Struise hade med sig. Visst hade det varit fint om tex Three Floyds hade tagit med sig något riktigt exklusivt men samtidigt kan man inte klaga över att kunna få Behemoth eller varför inte Powder Burns på fat.

I biljetten som förövrigt kostade 300 DKK ingick det mat, tillagad av inga mindre än Mielcke & Hurtigkarl. Det var olika tider för matserveringen, vi hade fått tiden 17:00. Det gick förvånansvärt snabbt för personalen att dela ut mat till alla hungriga själar. Exakt vad vi åt vet jag inte men helt ok var det. Mört kött med potatismos och en sås som bland annat innehöll humle. Fast till nästa festival ser jag gärna att det finns en möjlighet att välja bort maten. När vi satt oss till bords dök det upp en amerikansk gentleman med fru och frågade om de två platserna bredvid mig var lediga, slå er ned sa jag. Amerikaner är amerikaner så det tog inte lång tid innan vi började diskutera öl. Mannen i fråga var Fred Karm, bryggmästaren på Hopping Frog. Den gode Fred var en väldigt sympatisk herre. Rätt otroligt egentligen att kunna sitta avslappat bredvid en sådan herre som tagit fram så många härliga öl. Mean Manalishi någon?


I övrigt fanns det möjlighet att köpa korv med intressanta tillbehör som ölsenap, ölpicklade grönsaker med mera. Jag hade gärna sett att man kunnat köpa ost och lite annat smått och gott till ölen.

Förutom alla intressanta ölen är det roligaste med en ölfestival att träffa alla intressanta och roliga människor. Från utställare, ölfolk, besökare och så förstås ölbloggare. Vet inte hur många av den sistnämnda "sorten" som jag träffade på fredagen, men många det var det. Har aldrig sett så många bekanta ansikten på en ölfestival. Undrar hur många svenskar det var på fredagen? Befriande också att stämningen hela tiden var god, inga fyllon eller incidenter vad jag kunde se. Precis som det skall vara.

En drös olika öl blev det, lite om dem i nästa inlägg. Sammanfattningsvis så är jag med än nöjd med Copenhagen Beer Celebration, visst fanns det saker att förbättra men i det stora hela flöt det mesta på riktigt bra. Blir det en festival nästa år kommer jag garanterat att vara på plats.


Inga kommentarer: