onsdag 9 maj 2012

Måndagsprovning med tema Mikkeller

I måndags bjöd jag in Eddan, Eirik och Silenzi på en liten anpråkslös måndagsprovning. Temat denna vecka kommer att bli väldigt danskt, imorgon är det avfärd till härliga Köpenhamn, så det kändes naturligt att bjuda på några öl från Mikkeller som låg och skräpade i förrådet.


Först hemmagjord pytt i panna med ett par matöl, sedan sprakade det igång. Vi började med en Mikkeller Funky (e) vilket visade sig vara en rätt udda skapelse. Lätt syrlig, med inslag av träd, läder och röda bär. Även en del kryddor, ananas och citrus. Eftersmaken var torr. Svår öl att riktigt sätta fingret på, helt ok men inget som behöver drickas igen.


Nästa öl blev Weinbrand Barrel Aged Red Ale. Man kände verkligen spår av fat både i doften och smaken. Komplex öl som hade många olika nyanser. Söt men jag tyckte om den, skulle inte ha något emot att komma över en flaska till.


Mikkeller Tiger Baby: Open Windows Open Hills bryggdes i anledning av Tiger Babys tredje album. Då ölet dracks lyssnades det på just den plattan. En kombination som fungerade väl. Ölet var friskt och fruktigt, men något gammalt. Skulle gärna prova en färskare butelj.


Eirik hade med sig en flaska Mikkeller Beer Geek Bacon. Härlig doft med mycket sälta, rök, mörk choklad och rostad malt. Gott men inte så tungt som förväntat. Jag upplevde kroppen som förvånansvärt snäll. Eftersmaken var väldigt lång.


Som lite pausunderhållning plockade jag fram en Heeren van Liedekercke 20 Anniversary Blend, ett öl bryggd för den härliga restaurangen/puben i Liedekercke. Det visade sig vara en jordnära och behaglig gueuze, inte så värst syrlig med sympatiskt drickvänlig. Jag tyckte om den.


Nästa flaska blev en Mikkeller Mielcke & Hurtigkarl, en flaska som jag köpte i Köpenhamn i juni 2011. Ölet är lagrat på fat från kanske världens mest kända dessertvin, Château d’Yquem. Väldigt exklusivt och annorlunda men tyvärr så tyckte jag att det var kvällens tråkigaste Mikkeller. Inget dåligt öl men inte värt sitt pris. Något intetsägande om jag skall vara ärlig.


Mikkeller Spontancranberry däremot var allt annat än intetsägande. Härligt syrlig med mycket bär och karaktär. Avslutningen var torr och mycket syrlig. Kvällens bästa Mikkeller!


Sist men inte minst blev det en Mikkeller Black Hole Barrel Aged Edition Bourbon. Tung förstås med spår av alkohol. Soja, lakrits, kaffe, ek med mera. Har lagrat flaskan i ett drygt år, kanske blir den ännu lite bättre med ytterligare ett år eller så? Nu var den god men allra högst upp nådde den inte.


Just ja, en alkoholfri Mikkeller som inte finns på Ratebeer provade vi också, Mikkeller Kidz Beer. Den var förskräckligt illasmakande, söt och påminde om en usel svagdricka.


Som sagt, imorgon är det dags att åka till Köpenhamn, torsdag till söndag blir det. Det kommer att bli en episk resa vill jag lova..


Inga kommentarer: