måndag 21 maj 2012

Lördag i Köpenhamn


Jag är lite sen med rapporteringen men här ett kort inlägg om vad som hände på lördagen i Köpenhamn. Efter en ok nattsömn och frukost var det återigen dags att knalla ner mot city. Vi började med att besöka Kihoskh och sedan Ølbutikken. Förstnämnda är verkligen en stabil kiosk, trevligt utbud av öl och för det mesta billigare jämfört med Ølbutikken, exempelvis kostade en flaska Mikkeller/Cigar City Swinging Harry Tropical Quad 190 DKK kontra 210 DKK. Har aldrig lämnat Köpenhamn med så flaskor, var helt enkelt i en dålig köpform dessutom kändes det rejält urplockat på Ølbutikken.


Efter shoppingen stegade vi iväg mot Mikkeller Bar, det hade varit rejäl fullt där både på torsdagen och fredagen men på lördagen kring lunchtid lyckades vi få platser i "utvisningsbåset", ni som varit där kanske fattar vad jag menar.


Första ölet som jag beställde var Mikkeller Stille Nacht Clone 2007. Verkligen en excellent öl, bättre än originalet tycker jag. Komplex och vinös med en passande sötma. Öl som man kan smutta på länge.


Jag gillar möjligheten att beställa halva öl på Mikkeller, på så sätt finns det möjlighet att prova flera öl under en sittning. Mikkeller Vesterbro Wit var en tämligen stabil och välhumlad witbier, kändes fräsch, Mikkeller Dry stout var lätt med sina 4,1% men ändå helt ok. Rejält sotig och med en touch av hö. To Øl Black Ball Porter var en annan öl som fanns på fat, inte alls dum den heller med en lätt rökighet och smak av skinka förutom en stabil karaktär av rostad malt.

Nästa flaska som beställde in blev en BrewDog Abstrakt 02, tyvärr var 01 slut så vi fick nöja oss med en 02. Det rör sig om en stark jäkel på 18% och visst fanns hettan där. I övrigt en söt pjäs som var helt ok men på något sätt hade en viss dammighet över sig.


Nästa runda bjöd på två flaskor, Mikkeller Mexas Ranger samt Mikkeller Texas Ranger Barrel Aged (Vanilla- & Cocoabeans edition). Förstnämnda ölet innehåller allt möjligt, bland annat "spices, almond milk, cocoa, chili, black beans & avocado leaves", öl med avokado, ja var får de allting ifrån kan man ibland undra? Måste säga att ölet var gott. Torr med en lätt rostighet med en udda kryddighet som  jag inte känt i något öl tidigare. Ju varmare vätskan blev desto mer chili. Kul öl vill jag hävda.


Mikkeller Texas Ranger Barrel Aged (Vanilla- & Cocoabeans edition) fick vi sista flaskan av, smakade verkligen mycket vanilj, kakao och lite chili. Stabil även den.

Efter de två annorlunda ölen var det läge att rensa paletten med något lättare, Mikkeller It’s Alight! var en lättdrucken och läskande sak. Mycket citrus, inslag av ek och med en lätt syrlighet. Skulle säkert fungera fint på en solig klippa en varm sommardag. Port Brewing Shark Attack Double Red Ale kändes också frisk och läskande med en schysst fruktighet.

De sista två flaskorna som vi beställde blev Mikkeller Beer Hop Breakfast Aged In Tequila Barrels och Three Floyds Rabbid Rabbit Saison. Bara att kunna beställa in en flaska från Three Floyds är ju smått otroligt. Förstnämnda ölet blev jag inte imponerad av. Doftade "målarfärg", kryddor och med en lätt syrlighet. Smaken var lite bättre men imponerad det blev jag inte, men då måste det sägas att jag inte dricker tequila. Rabbid Rabbit var rejält kryddig med en hel del jäst och malt Tyckte mig även känna en del hallon. Helt ok öl men inte den godaste saison jag druckit.


En sista öl blev det, Mikkeller Vesterbrown Ale, men lite mer om den i ett annat inlägg eftersom ölet var lite av en milstolpe.

Vid det här laget började vi bli rejält hungriga, vi visste att Burger & Bun öppnade 16:30 så valet var enkelt då det endast är en kort promenad dit från Mikkeller Bar. Gott det är det men inte riktigt lika gott som tidigare år fast noterbart är att jag tog en burgare (barberque) som jag inte brukar göra. Vaniljmilkshaken var suveränt god! Ett stycke öl hanns också med, Mikkeller Ricemarket. Drickbar men inte särskilt upphetsande.


Nu var i alla fall jag aningen mätt och seg, men eftersom vi var i närheten knallade vi iväg till Fermentoren, ett ställe som öppnade 2011 vilket vi inte besökt tidigare. Det var rätt lugnt där och jag passade på att beställa en Croocked Moon Stonewall IPA. En stabil IPA var det en nu var jag så mätt att jag knappt orkade dricka upp.


Det var bara att ta taxi till hotellet för en stunds vila, en stund som blev lång. Tror att jag snarkade gott i närmare fyra timmar, efter det var det bara att konstatera att det inte blev någon sen lördagskväll i Köpenhamn denna gång, gott så.









1 kommentar:

Jonas sa...

Blev du mätt på det lilla?
Fyra schnizlar&22potatisar var lunchen i fredags...
Letar efter storformen.