tisdag 6 mars 2012

Två öl från Struise

För ett par veckor sedan var jag nere i förrådet och rotade, av någon anledning följde två öl från Struise med till lägenheten.



Struise Schommelpeird är en Belgian Strong Ale på hela 12%. Fast det måste sägas att alkoholen knappt kändes, smått imponerande. I övrigt var smaken väldigt söt med mycket kola och malt. Förvånansvärt lättdrucken öl. Inte suverän men väl värd att prova om tillfället gives.

3.4/5

Nästa öl var jag på förhand mer nyfiken på, Struise Black Damnation II - Mocha Bomb, även den rackaren höll stabila 12%.



Lite kommersiell information om ölet:

"The Black Damnation series is a dark twist of Urban’s mind. His idea is to realize a dozen beers with the use of Black Albert, and over a period of two years, that are as black as hell, filthy rich in the nose and with a massive taste.

Black Damnation II is yet another blend with the use of Hel & Verdoemenis from Brouwerij De Molen. This time a level more complex than BD I. 50% of Black Albert was used that matured for a while on whole coffee beans out of a craft Columbian coffee plantation. 25% of H&V was used that aged for 6 months on JD barrels at Struise. Another 25% of Cuvée Delphine was used."

Doften var alldeles underbar, bland det bästa man kan sniffa på. Verkligen oerhört mycket espresso, även i smaken fanns det mycket espresso. "Mockabomb" är ett ord som verkligen stämmer, ingen fel marknadsföring där inte. Även mycket choklad och mörka frukter. Får jag tag på en flaska till köper jag den utan att blinka, riktigt bra öl.

4.2/5

3 kommentarer:

Johan sa...

Av BD II, III och IV tycker jag nog att denna är den bästa. Härlig öl :)

Gyllenbock sa...

III och IV har jag ännu inte provat men har en flaska hemma av vardera.

Sedan vill jag förstås även prova V, VI, VII mfl.

Jakten på goda öl tar aldrig slut. :)

Gripen sa...

BD II är riktigt god! Jag har även provat III och V, frågan är om inte V är godare, även om det ju inte är ett öl att dricka själv... Jag har en flaska IV hemma också som jag IVrigt väntar på att få öppna... ... ... Förlåt.