tisdag 28 februari 2012

En helt vanlig öl, Nils Oscar Kalasöl

Insåg för en tid sedan att jag aldrig betygsatt en öl som jag drack för första gången för runt 10 år sedan, Nils Oscar Kalasöl. På den tiden var det lite av en personlig favorit. Nu dricker jag inte ölet direkt dagligen men några gånger per år brukar det slinka ner en flaska. Väntar förresten spänt på torsdagen då ett nytt öl från Nils Oscar släpps på Systembolaget, nämligen Nils Oscar Ctrl Alt Delete. Ölet har redan funnits på Akkurat men så bråttom har jag inte haft.

Ölet såg stabilt ut i glaset, bärnstensfärgat med ett stort skum.



Doften var åt det lättare hållet, lätt rostad malt, bröd, nötter och en del kola. Smaken hade tydliga inslag av malt, fattas bara annat då ölet är en Vienna. Svaga humletoner. Kroppen var tämligen lätt och avslutningen var torr med en hyfsad beska.

Världsklass handlar det inte om dock ett stabilt öl som jag kommer att dricka igen.

3.4/5

30 av 41 öl från Nils Oscar är nu betygsatta, det rullar på.

2 kommentarer:

Magnus Bark sa...

Vienna? Så vitt jag vet är det en märzen/festbier. Den heter ju till och med så.

Winerlager är mörkare, tänk "Bayerskt".

Gyllenbock sa...

Ska jag vara ärlig har jag inte läst vad det står på etiketten på flera år, gick enbart efter informationen på Ratebeer, lite slarvigt förstås men det så tidsandan oftast är.

"Given this name because the style was developed around Vienna, Austria. A light to medium body, with a malty aroma. Beers produced and labeled as Marzen or Oktoberfest are likely to be of the Vienna Lager style."