fredag 24 februari 2012

PangPang Hökarängen IPA och Sthlm India Pale Ale

För några veckor sedan tvärnitade jag framför Oliver Twist, varför det? Jo jag råkade veta att de hade ett öl från Pang Pang Brewery, nämligen PangPang Hökarängen IPA. Mitt första öl från det bryggeriet. Att hitta öl från Pang Pang är verkligen inte lätt så då chansen gives måste den tas.



Måste säga att det var en positiv upplevelse. Fin humlig doft med en hel del frukt, särskilt då citrusfrukter. Smaken var torr med mycket humle och frukt. Medelkropp och kolsyra. Bitterheten var stor men inte brutal. En väldigt lättdrucken och behaglig öl, säkert utsökt till sommarens aktiviteter.

4/5

PangPang Hökarängen IPA och PangPang Puttin’ in Hours Pale Ale är de två öl som hittills hittat ut på marknaden från Pang Pang Brewing. Nästa öl ska visst bli en stout, förmodligen en Milk stout. Blir förstås intressant att prova den då den är färdig. Bryggeriet är inte ens ett mikrobryggeri utan ett nano. En bryggsats är enkom på 100 liter så det är inte så konstigt att ölen är svåra att få tag på. Men ibland är det tjusningen med det hela. Måste passa på att nämna bryggaren, Fredrik Tunedals sköna kommentar: "Du kan se det som att din farmor står och brygger öl till dig, men enda skillnaden att farmor är en jävligt nice 26-årig kille."

Igår besökte jag 19 Glas i Gamla stan. Jag råkade veta att de hade några flaskor från för mig helt okända Sthlm Brewing Co. En perfekt fredagsöl på en torsdag, ja det är härligt att vara ledig vissa fredagar.



Förstås jätteskoj att prova öl från ett nytt svenskt bryggeri, särskilt då ett som är baserat i Stockholm.

Ölets doft var alldeles ljuvlig, hur mycket ananas och humle som helst. Smaken var väl inte riktigt i samma klass men helt klart bra. Lättdrucken och fint balanserad. Inte extrem på något sätt. Även här ser jag framemot fortsättningen.

3.7/5

Februari har varit en synnerligen trög månad rent ölmässigt men det ska bli bättring snart. Om prick tre veckor är jag i Bryssel och dricker lambic.

Inga kommentarer: