onsdag 19 oktober 2011

Första kvällen i Washington DC



Jag lyckades lura med Eddan på en kortare tur till USA, vår första destination är Washington DC. Hit kom vi igår, lite senare än beräknat då SAS-maskinen mellan Köpenhamn och Washington DC var inställd så istället blev vi ombokade till maskinen mellan Arlanda-New York och sedan tåg till Washington DC. Framme var vi ungefär tre timmar senare än beräknat så ingen större skada skedd.

Väl framme i Washington var det bara att kasta in väskorna på vårt hotell, The Westin Washington, D.C. City Center för att sedan omedelbart bege oss till närbelägna Whole Foods Market för att handla lite tilltugg till rummet. Whole Foods hade ett väldigt fint utbud av öl, det är bara att titta på dessa bilder.






För en svensk var priserna sensationellt låga, eller vad sägs om fyrpack med Dogfish Head 90 Minute IPA för 10.99 USD, Firestone Double Jack för 7.99 USD och så vidare. Då är det värt att notera att Whole Foods är en fin matkedja så det går att hitta ovanstående öl ännu billigare. Ett par från Dugges hade de också:



En nackdel var att det pga lokala lagar inte gick att ta enskilda flaskor ur fyr- eller sexpacken. Men men det var ändå en fröjd att handla några öl till rummet:



Innan vi drack något på rummet besökte vi kanske Washingtons bästa pub, Birch & Barley / ChurchKey, som låg ungefär 250 meter från hotellet, kan det bli bättre? De hade ett mycket stort utbud av öl, eller vad sägs om 500 olika flaskor och 55 på fat, varav fem var cask ales. Det var en högljud stämning då Eddan och jag klev in kring 20:30, först fick vi stå vid den långa bardisken men efter en halvtimme eller så kunde vi sätta oss.



Jag började med en Mild ale, ett samarbetsöl mellan japanska Tamamura-Honten och Nøgne Ø.



Sällan har väl en öl suttit så bra, den var verkligen underbart uppfriskande. Fatölslistan var som sagt imponerande så det var inte lätt bestämma vad som skulle drickas. En "pumpaöl" i form av Jolly Pumpkin La Parcela No. 1 Pumpkin Ale fick det bli, det är ju trots allt pumpasäsong i USA. Ölet är inte det godaste jag druckit i mitt liv men ändå ok.



Bartendern förstod snabbt att vi inte var från USA så han frågade varifrån vi kom, då han hörde ordet Sverige plockade han fram ett par olika flaskor från Nils Oscar, mycket dyra enligt honom. Nog var de rätt dyra också, 15 dollar styck för en flaska.



Eftersom vi var gäster i Washington DC var de nästa två ölen gratis, i mitt fall en New River Pale Ale som fanns som cask ale. Verkligen en schysst gest att bjuda på ett par glas, sådant gör att man gärna återkommer som gäst, fast det hade jag förstås gjort ändå. Den var verkligen skönt fruktig och väldigt behagligt lättdrucken. Ölet är bryggt av Lost Rhino Brewing Company som ligger i granndelstaten Virginia.

En öl som jag länge velat prova är Tröegs Troegenator Doublebock. Måste säga att jag inte blev besviken. Ölet var rejält maltigt med mycket karamell. Påminde lite om en likör, verkligen perfekt "sipparöl".



Den långa dagen började verkligen göra sig påmind så det var dags för en sista öl för kvällen på Birch & Barley / ChurchKey. Är man i utlandet är det förstås kul att testa inhemsk öl, om landet så råkar vara USA så finns det förstås en ocean av olika öl att välja mellan. Old Schoolhouse Brewery hade jag inte hört talas om tidigare så deras Imperial Stout blev kvällens sista. Ack, ack vilken härlig Imperial Stout. Mycket smakrik och fyllig men ändå fint "lättdrucken".



De olika ölen kostade mellan 2 USD till 5 USD för småglas på 4 OZ, vilket motsvarar 1,2 dl. Samtliga öl som jag fick var säkert på 1,5 dl och närmare 2 dl i ett par fall så personalen var verkligen schysst. Priset på de olika flaskorna varierade förstås kraftigt.



En rackare orkade vi med på hotellrummet, då var klockan 04:30 hemma i Sverige, en timme till så hade jag varit uppe i ett dygn i sträck. Som bekant ligger Washington DC tidsmässigt sex timmar efter Sverige. Det är inte ofta man är det numera.

Firestone Walker Double Jack DIPA är verkligen en underbar öl. Välfylld med tropiska frukter och humle i stora mängder och med en magnifik bitterhet. En positiv käftsmäll kan man lugnt säga. Både Eddan och jag undrade lite lätt varför inte liknande öl kan göras i Sverige, vad är problemet?



Ögonen måste ha blinkat som brandlarm vid det här laget så det var verkligen läge att säga god natt! Men vilken lycka att besöka en bar i absoluta världsklass!

8 kommentarer:

Mikael sa...

Eftersom du inte vill umgås med mig, så har du inte smakat mina hembrygder. Dipa är jämbördig med Double Jack. P o K

Mikael sa...

Sorry den heter Clock Street IPA.

Kristopher sa...

Fan vad trevligt! Ser fram emot att läsa fortsättningen! :)

Danne sa...

Whole foods ser scysst ut, ska över till NY om ett par veckor, fast där verkar det finnas ett par butiker som är ännu ett snäpp vassare...

Baggen sa...

@Johan: Så du jämför din hembrygd med en av världens bästa dipor? (I mitt tycke i a f). Intressant. Isf tycker jag du ska ställa upp med den i sm nästa år så du får chansen att låta flera smaka den och ev brygga den i större skala. Just saying.

Stefan - Beer Drivel sa...

Återigen en riktigt trevlig reseskildring, ska bli kul att läsa fortsättningen. Trevliga priser, trevliga människor och göttig öl. Kan ju knappast bli mycket bättre :)

Johan: Ja för fan ta med öl till SM, det är hur kul som helst. Om inte annat så får du gärna byta en flaska med mig.

Gyllenbock sa...

Johan: klart att jag vill det, säg en tid och en plats bara. :)

Kristopher: mer kommer, var så säker.

Danne: ja, i New York tycks det finnas en del butiker som är värda att besöka.

Stefan: exakt, bättre än så kan det knappast bli.

viktor sa...

Se till att oppna den dar Alpha Dog pa plats. Chans att aven din flaska ar infekterad och inte vard att dra med hem till Sverige...

http://www.sentencebeer.com/post/11755049357