måndag 2 augusti 2010

Reserapport Oslo

Att dricka öl är fantastiskt kul och spännande att resa är också utomordentligt intressant och lärorikt. Nedan följer en kortare reserapport om Oslo, en stad som besöktes i förra veckan för er som missat det.

Det var Eddan, Eirik, Silenzi och jag som begav oss med bil från Järfälla till Oslo, sträckan är ungefär 530 km. Resan tog drygt sju timmar med några stopp på vägen, bland annat det obligatoriska i Årjäng. Trollet vill man ju inte missa! Särskrivningen är kvar, ack ack att de aldrig lär sig.



I Oslo bodde vi på Radisson Scandinavia, ett hotell som var lätt slitet. Incheckningen tog tid, kaos i frukostmatsalen ja det blir så ibland. Läget var dock alldeles kanon, nära till det mesta som Oslo har att erbjuda.




Även denna gång avstod jag från att köpa något från hotellets minibar. Carlsberg för 85 SEK!? Då handlade det förstås om 33 cl, annat vore skamligt.



Av någon mystisk anledning då jag är ute och reser med grabbarna hamnar jag alltid i det rum med den sämsta utsikten, stor skillnad på Eddans och Eiriks rum:



Och så rummet som Silenzi och jag belönades med:



Hotellet låg inte många meter från det kungliga slottet så det var inte helt ologiskt att våra första steg gick mot slottet.



Fin vy ner mot Oslos paradgata Karl Johan:



En sevärdhet som inte får missas då man besöker Oslo är den vackra Vigelandsparken, en park med 192 skulpturer, samtliga gjorda av Gustav Vigeland. Verkligen en trevlig park, den finaste jag besökt? Japp, tror det.






Akershus fästning är en annan småtrevlig sevärdhet, fina vyer över Oslo och själva fästningen är inte heller helt oäven.




Gillar man gamla båtar/fartyg är det väl värt att åka över till halvön Bygdøy för att kika på Fram, Kon-Tiki och andra vackra skepp. Vi nöjde oss med att besöka Frammuseet. Enligt mig finns det knappast några större hjältar än de gamla polarfararna.







Dagens Arne Hegerfors: "Varför står det Fram i aktern på skutan?"



Jag gillar Oslo, precis som Helsingfors kryllar inte staden av en massa sevärdheter som "måste" besökas utan det är en charmig stad som det är skönt att bara knalla omkring i. Oslos nya Opera var häftig, den tycker jag att man skall passa på att gå förbi om man är i Oslo.




Är man i Norge måste man passa på att äta fisk, denna fina anrättning inmundigades med stor glädje på anrika Olympen:



"Lettsaltet uer med gulrotkrem, agurksalat, lodderogn, nypotet og eggesmør", precis så gott som det låter! 175 NOK, dvs 215 SEK. Norge behöver alltså inte alltid vara dyrt.



Ett annat matställe som jag gärna tipsar om är Peppes Pizza, Norges motsvarighet till Pizza Hut men med en avgörande skillnad, det är mycket godare pizzor på Peppes. 300 SEK för en stor pizza som räcker för i alla fall två hungriga karlar, fast är Eddan med så är det förstås tveksamt om det räcker till så många. Glöm inte rømmedressingen!

En sak är säker, till härliga Norge återvänder jag fortare än kvickt!

2 kommentarer:

Johan sa...

Haha, jag tyckte fiskrätten lät helt vidrig, men det beror nog mest på norskan :)

Eddan sa...

Jag åker också gärna tillbaka. Trevlig stad. Eller så var det bara sällskapet som gjorde det trevligt... :-)