måndag 9 augusti 2010

Norge-vecka

Som en hyllning till världens vackraste land, Kongeriket Norge (Noreg) tänker jag denna vecka dricka en ny norsk öl per dag. Helt enkelt en temavecka Norge.

Såhär ser veckans meny ut:

måndag: Nøgne Ø Bitter
tisdag: Haandbryggeriet Dobbel Dose
onsdag: Nøgne Ø Brun
torsdag: Haandbryggeriet Farewell ale
fredag: Nøgne Ø Porter
lördag: Nøgne Ø Tiger Tripel
söndag: Nøgne Ø Brown Ale

Hade planer på att någon dag dricka Ølve på Egge men då den är så svår att få tag på väljer jag att spara den ett tag och dela med mig av den.

Först ut är alltså Nøgne Ø Bitter. Bitter är en ölstil som jag inte är storförtjust i men jag ger förstås ölet en ärlig chans. Kanske passar bra med en bitter en måndag som denna då många säkert är tillbaka och stortrivs på sina arbeten.



Färgen var något grumlig, orange. Skummet var vitt och rätt stort men lade sig tämligen hurtigt. Väldigt gräsig doft, även en del småkakor. Det var ingen intensiv doft på något sätt.



Även smaken dominerades av gräs, lite citrus kände jag också. Lätt munkänsla, torr vätska. Rätt så bitter. Ok öl men inte direkt spännande, enkel att bara hälla i sig. En flaska är nog för mig, skulle inte orka dricka fler än så efter varandra.

3/5

Dagens Norge-bild är tagen utanför Tromsö i juli 2007.

2 kommentarer:

Mikael sa...

Ja dig är det ju inge synd om, dricka öl varje dag.

Eddan sa...

Ja, det blir väl lite tråkigt i längden att dricka öl varje dag ;-)