torsdag 21 januari 2010

Nynäshamns IPA Specialbrygd # 4

Häromkvällen var jag i Gamla Stan och fotade lite. Det är verkligen spännande att helt ensam stå i en mörk, lite lätt mystiskt gränd och börja fantisera om hur verkligheten såg ut för hundratals år sedan. Det kan vara lätt hänt att man tappar bort sig.



Total kontakt med verkligheten tappade jag inte då jag visste att Glenfiddich Warehouse 68 hade Nynäshamns senaste skapelse, Nynäshamns IPA Specialbrygd # 4 på fat. Den provades förstås.



Det tog ett antal minuter att hälla upp ölet, precis som det skall vara alltså. Tålamod är en bra egenskap att ha.

Färgen var en hyfsat ljus bärnsten, skummet vitt och stort. Skumkronan var vacker.

Doften var fruktig med en hel del malt, citrus och blommor. Detsamma i smaken men även en del spår av jäst. En väldigt uppfriskande och söt och trevlig IPA med en fin balans. Bitter men inte alls brutal utan lättdrucken. En öl utan krusiduller, en öl som var schysst.

3,6/5

Specialbrygd # 4 var öl nummer 20 från Nynäshamns Ångbryggeri som jag betygsatt. Akkurat kommer att servera den också liksom MacKinley’s Inn, ja de sistnämnda gör det redan nu. Så passa på att dricka en trevlig färsk svensk IPA.

För ordningens skulle kan det vara läge att skriva vilka de tidigare specialbrygderna var:

Specialbrygd # 1 ESN, Extra Special Nynäs
Specialbrygd # 2 Nynäshamns DIPA
Specialbrygd # 3 Rakau Singelhumlad Ale

Återstår att se vad nummer fem kan tänkas bli.

4 kommentarer:

Manker sa...

Trevligt att den finns där med då ja ska till gamla stan ikväll, blir fasiken att gå förbi och smaka sig ett glas!

Manker @ manker beer blog

fajanen sa...

Verkar vara en bra öl. Måste prova den vid tillfälle.

Stefan - Beer Drivel sa...

Fan jag har inte tid att gå dit dom närmaste dagarna. Får hoppas att det finns några droppar kvar till februari.

Anonym sa...

Jag gillade den. Söta citrusgodisbomber är dom bästa.