torsdag 28 januari 2010

Cantillon St Lamvinus

Cantillon St Lamvinus har jag velat prova bra länge, nu är det gjort. Flaskan inköptes på Ølbutikken i Köpenhamn.



Till att börja med är det bara att konstatera att ölet hade ett vackert utseende, grumlig röd färg med ett litet rosaskimrande skum.

Doften var fruktig med vissa inslag av druvor, dock inte så mycket druvor som förväntat. Enligt korken var innehållet i flaskan från 2005, stämmer det lär mycket av druvkaraktären tynat bort skulle jag tro. Den klassiska "Cantillon-doften" fanns där också men en mild sådan liksom en del läder.

Syrligheten var alltså mild, både i doften och smaken. Väldigt uppfriskande och lättdrucken öl, mycket trevlig. En dryck som denna en sommarkväll lär göra den mest bittraste av själ rätt tillfreds med tillvaron är jag övertygad om. Förutom den milda "funken" kände jag smaker av citrus, hö och en del druvor. Inte så jättemycket kolsyra, avslutningen var påtagligt torr.

4/5

6 kommentarer:

Anonym sa...

Nu blev jag sugen på något från Cantillon... får hoppas det dyker upp lite på bolaget i år - om det var något jag tycker det var dåligt med förra året så var det lambic.

Fredrik sa...

Håller med David mer lambic åt folket.

Gyllenbock sa...

Jag hoppas också att det dyker upp något från Cantillon, vi får gemensamt hålla tummarna.

Anonym sa...

Det här inlägget får mig att än mer se fram emot Akkurat besöket. Jag har lyckats byta till mig en flaska Cantillon Crianza Helena. Tror du att det är någon idé att vi knäcker den efter Akkurat? Vore ju kul med Cantillon festival men hur mycket surt klarar man egentligen på en och samma kväll?

Gyllenbock sa...

Oj, Crianza Helena skulle det onekligen inte vara fel att prova.

Har du/ni provat Lindemans Cuveé Rene Gueuze? Jag skulle kunna ta med en sådan. Vi gillar sura saker va? :)

Anonym sa...

Bara det inte blir för mycket av samma vara. Vill kunna uppskatta den när jag dricker den.

Fast jag är klart intresserad av att testa Lindemans Cuveé Rene Gueuze också. :-)