fredag 21 november 2008

Innis & Gunn Rum Cask



Hade visst kvar en flaska från förra årets decembersläpp. Går ju inte att spara öl i all oändlighet så kapsylen åkte av ikväll.

Noterbart är att 84000 flaskor tillverkades, enkom för den engelska och svenska marknaden. Ölet är lagrat i 107 dagar, först 30 dagar på amerikanskt ekfat sedan i 30 dagar i fat som innehållit rom från Västindien. Därefter avslutades kalaset med 47 dagars lagring på "giftermålsfat". Onekligen en spännande och annorlunda bakgrund för öl.

Ölet har en vacker rödbrun färg, ja typ som koppar. Förpackningen är mycket fin (ölet kommer i kartong)

Doften är ganska söt med inslag av frukt. Smakar en del bröd, smörkola och frukt. Tyvärr tycker jag att smaken är tämligen tunn, ingen beska och eftersmaken imponerar icke.

Inget höjdaröl men ändå drickbart. 2,25/5

6 kommentarer:

AndersAnd sa...

Jag håller med, tyckte det var sliskigt och det + rökigheten gjorde det hela rent ut sagt äckligt i mitt tyckte.. Mycket snack och lite smak när det gäller "Innis"

Gyllenbock sa...

Innis & Gunn är lite svåra att bli kloka på. Då deras första öl lanserades var det förstås spännande, men ingen av de senare har direkt imponerat. Köpte en flaska Island Cask för någon vecka sedan, undrar hur den smakar?

AndersAnd sa...

Jag vill inte vara en partypooper men Island casken smakar i princip fy. Sötsliskigt som fan.

Gyllenbock sa...

Haha, det låter ju bra. Vågar jag ens prova?

AndersAnd sa...

du kan ju "alltid prova" haha.. ett tips är väl att du låter flaskan stå tills du har någon dryg polare eller släkting på besök, häller upp 75% av innehållet i en lyxig konjakskupa och ger det till dem, drar någon överdrift om hur lyxigt ölet är och låter de lida. På så sätt kan du prova de resterande 25% själv vilket är ungefär lagom.

Gyllenbock sa...

Haha, tack för det kreativa tipset. Undrar om jag kanske kan lura farsan? Han är sedan decennier fast i "ljusa lager-träsket".