tisdag 8 december 2020

En lördag med sällskap av fem norrländska öl.

Den gångna lördagen roade jag mig själv med att testa fem öl, öl från fem olika norrländska bryggerier. Ja något måste man ju ägna sig åt i denna pestens tid.

Började med Bottenviken Kolaboration som är en saison bryggd i Luleå. Det var en väldigt massa skum så det tog tid innan jag kunde smaka. Ölet bjöd på "fenoler", en lätt kryddighet, lite frukt och marsipan. Drickbar men smaklökarna ville inte på direkten flytta till Luleå. 


 

Öl nummer två var från Skellefteå, Skellefteå Bryggarbackens Hop-On. Mild med lite ananas, marmelad, en del humle och inslag av malt. Ok öl men kändes aningen begagnad. Föredrar Norrbotten så en flytt till Västerbotten är ej aktuell.


 

Tredje rackaren var Pite Havtorn Surne. Utan att behöva kolla på facit gissar jag att den är bryggd i Piteå, jo det stämmer. En småtrevlig öl som var ganska syrlig. Citrus, bröd och havtorn. Pite havsbad har jag fina minnen av.


 

Noisy Bastard Now You See Me från Sundsvall var kvällens fjärde bekantskap. Har provat några av Noisy Bastards öl tidigare, på Nolia Beer i Umeå hösten 2019. Det var på den gamla goda tiden då man kunde mysa på ölfestivaler. Tyvärr blev jag inte helt övertygad av Now You See Me då den kändes "rå" och väldigt bitter. Noterade även en del marmelad, mineraler och frukt. Sundsvall är en rätt trevlig stad som ligger fint men att flytta dit är inget som står på agendan.


 

Från Pilgrimstad kom aftonens femte och sista norrländska öl, Jämtlands Coffee Stout. Mycket kaffe både i doft och smak, avslutningen var åt det torra hållet. Kul med en "klassisk" kaffeöl för omväxlingen skull. (ja jag har tröttnat på pastry-varianterna) Kvällens vinnare enligt mig. Vyerna i Jämtland är minst sagt fina.


 

Ovannämnda köptes från Systembolagets eminenta beställningssortiment. Det är verkligen sympatiskt att kunna beställa hem enstaka flaskor från bryggerier som inte direkt ligger i närområdet. 



Inga kommentarer: