fredag 20 november 2020

Ölprovning på Basunen.

På självaste fredag 13/11 var det dags för årets första officiella ölprovning på Basunen. Med tanke på eländet med viruset så har inte de gemensamma provningarna varit många i år. Skönt i alla fall att kunna ta en kortare promenad till Basunen.

Fint nog kunde vi alla ses redan klockan 15:00 för festligheterna. Som alltid då det vankas ölprovningar är det omöjligt att veta vad det kommer att bjudas på. Eirik hade inte yppat något men under kvällen framgick det tydligt att han hade beställt öl från England, närmare bestämt från HonestBrew

Jag har aldrig beställt från dom men det hela gick smidigt enligt Eirik. Det är skoj att stifta bekantskap med några okända bryggerier, Pressure Drop Brewing var ett sådant. Deras stout Cast Iron Billy var inte fantastisk men småtrevlig. 

 

Deya Saturated In Amarillo var även det en öl från ett för mig nytt bryggeri. Stabil även den utan att vara suveränt god. Tyvärr är det rätt sällan jag blir superimponerad av nya öl även om det förstås fortfarande händer vilket även denna kväll bevisade.


 

En av kvällens godaste öl var Garage Obscene, en välsmakande DIPA från Barcelona. Ännu ett snäpp godare var Equilibrium/Other Half Space Dream Lab som var köpt på Glasbanken. Uppfriskande med mango, citrus, lite ananas och toner av gräs. 



 

Kvällens vinnare blev två, ja jag kunde inte bestämma mig för vilken som var godast av Bruery Terreux Filmishmish 2016 eller Närke Kaggen Stormaktsporter 2016. 


 

Båda två väldigt mumsiga fast förstås på helt olika sätt. Förstnämnda härligt sur med mycket aprikos och annat gott. Kaggen är Kaggen, så väldigt len och balanserad att jag blir lika häpen varje gång jag får möjlighet att prova det legendariska ölet. Kul att det går att bli väldigt imponerad av jästa maltdrycker.

 

Tiden den rullar på snabbt då man har trevligt men jag kan inte annat än tacka Eirik för en lyckad och välplanerad ölprovning. Skoj med fler öl från de brittiska öarna än vad vi är vana vid då vi dricker öl gemensamt. 



Inga kommentarer: