torsdag 17 december 2020

Julölsprovning anno 2020.

Jodå, det blev en traditionell julölsprovning även i pestens år 2020. För 11:e året i rad anordnade jag en sådan, panelen var i år Coronaanpassad så vi var fyra stycken som satt och drack julöl och lite annat smått och gott. Lördag 12/12 var datumet för jippot. 



Vi har sedan länge betat av de julöl som återkommer år efter år på Systembolaget så jag brukar alltid försöka hitta "julöl" då jag är ute och reser. 2020 är dock inget normalt år så det köptes aldrig några under årets enda resa, dock hade jag två stycken i förrådet från förra årets resor. Förutom de två bestod årets julöl av åtta stycken som jag köpte via Systembolagets beställningssortiment. Totalt var det alltså 10 julöl som dracks, precis som vanligt med andra ord.


 

Det blev en tuff norsk batalj om guldet, klart sist kom en alkoholfri julöl. 

1. Haandbryggeriet Fatlagred Nissemor 14,50 (köpt på Vinmonopolet i Kirkenes, augusti 2019)

2.  Nøgne Ø Svart Jul 14,25 (köpt på Vinmonopolet Oslo-Vika, november 2019)

3. Nyköping Proper Christmas 12,25 

4. Södra Stockholms Hej Tomtegubbar! 12

5. Ocean Red IPA 11,75

6. Ekerö Brygghus Vinter 11

7. Northern Brewers Kåtöl Julöl 10,75

8. Ängöl Jenny Nyström Julbrygd 10,5

9. Gamla Enskede Vinter Starköl 9,75

10. Mariestads Julebrygd Alkoholfri 5

De bägge norska bekantskaperna tyckte vi alla förtjänade av hamna högst upp på prispallen, i övrigt rådde det också konsensus. Tror inte att någon av oss mäktade med att dricka upp Mariestads Julebrygd Alkoholfri, jag gjorde det i alla fall inte. Riktigt obehaglig öl som var väldigt söt och smakade vört, "tobak" och metall. 


 

Trevligt nog blev det inte bara julöl utan även en blandat kompott av bonusöl. Godast bland bonusölen var Mikkeller Baghaven Oud Sasughaven som Eirik hade vänligheten att ha med sig. Android Theory Evangelion XIV. Zeruel (köptes på Glasbanken) var riktigt god den med. 


 


I övrigt kunde det konstateras att 3 Fonteinen Oude Kriek 2007 var klart stabil men att den nog nådde sin topp för ett okänt antal år sedan, i alla fall om man lagrat flaskan i hemmamiljö. 


 

Hopping Frog Barrel Aged Boris 2012 höll stabil klass, skulle jag sätta betyg så skulle den få en fyra så Boris BA tycks åldras väl. (en dröm är att åka till Ohio och besöka bryggeriet)


 

I somras köpte jag en flaska Sollentuna Rotebro Pale Ale på Systembolaget i Rotebro. Det var infekterad och odrickbar. Sollentuna Tureberg Ale dracks i lördags, skönt nog var det inte infekterad men inte heller någon smaksensation. 


 

Menyn för dagen var inte julig men däremot praktiskt då det mesta gick att förbereda. Lasagne och chokladkaka med glass och hallon. 

Som lite kuriosa plockade jag även fram en extremt bortglömd flaska Great Divide Hercules Double IPA med den gamla klassiska etiketten. Kommer ihåg då jag första gången drack Hercules så gick det nästan i byxan, verkligen en fantastiskt tokhumlad öl med en massa grapefrukt tyckte jag 2009 och gav betyget 4.5/5. Flaskan som plockades fram var från nämnda 2009. Fortfarande drickbar men förstås en helt annan öl med tanke på dess ålder. 


 

En annan kuriositet är att jag nyligen fick en flaska Westvleteren 12 (årgång 2019) av en kollega (tack Jönsson) som inte tycker att det är någon märkvärdig öl. Vi som kan vår ölhistoria vet att "Westy 12" i flera år var den högst rankade av alla världens öl på Ratebeer. I lördags kom vi fram till att det rör sig om en god öl men att den inte är i närheten av vara världens godaste öl enligt våra smaklökar. (jag gav betyget 3,5/5 i lördags, tidigare har jag satt högre betyg)



Skönt att ha den viktigaste jultraditionen avklarad, en kul afton var det. God Jul på er! 




Inga kommentarer: