fredag 7 februari 2020

Två pubbesök i förorten.




I fredags för en vecka sedan träffades Silenzi och jag för att prata om vi ska göra någon gemensam resa i år. Som gamla barndomskompisar har vi gjort många resor vid det här laget och det är kul att traditionen hålls vid liv. Vi kom fram till några kandidater men inget är bokat ännu så nog om det för denna gången.

Hur som helst så träffades vi i Spånga, närmare bestämt på Caledonian Inn som jag märkligt nog besökte första gången först i november 2019. Vi hade bord bokat klockan 17:00 och det var bra det för det var mer eller mindre fullsatt då vi anlände. Blandad publik, unga som gamla precis som det skall vara.



Ölutbudet är inte gigantiskt men klart stabilt för att vara i förorten. Jag hittade ett par nya tjeckiska på fat, Permon PIPA och Permon IPA Sherpa. Vidare dracks Oppigårds Hoppy Pilsner No.2 som även den fanns på fat liksom en flaska i form av Wychwood Hobgoblin IPA som jag säkert inte druckit på minst 15 år.



Jag gillar Caledonian Inn, stället känns gemytligt med klassisk mörk pubinredning, dessutom är personalen trevlig. Då vi var där hade de plankstek som kvällens specialare, god även den. Så ska jag summera så finns det inget annat att säga än att det var ett trevligt besök.

Vi kände att vi hade krafter kvar så vi åkte en station med pendeltåget till Barkarby. Att vi klev av i Barkarby berodde förstås på att vi skulle besöka Lilla Barkarby, där hade jag inte varit sedan ägarbytet som skedde sommaren 2018. Den tidigare ägaren driver istället Wasa Restaurang & Bryggeri inne i Stockholm.

Lilla Barkarby var sig likt efter mitt förra besök för ett par år sedan. Ölutbudet är för att vara i förorten klart dugligt även här. På kran hittades Sweetwater 420 Extra Pale Ale som jag inte druckit tidigare.



Ett par belgare på flaska slank också ner, Maredsous 6 Blond och Maredsous 10 Tripel. Tre stabila öl även om ingen direkt stack ut.

Denna kväll var det väldigt stillsamt i både baren och matsalsdelen under vårt besök som varade i knappt två timmar. Då vi tackade för oss vid 23-tiden var det bara en annan gäst kvar.



Tycker att det är positivt att det finns några ok ölställen runt 15 minuter med pendeltåg från Stockholm. Det är nämligen inte alltid man har lust att hänga inne i stan.

Inga kommentarer: