söndag 19 januari 2020

Reseåret 2019.

Kom på att jag förra året inte skrev en kortare sammanfattning om reseråret 2018. Vad som hände 2018 har jag mer eller mindre glömt bort men 2019 minns jag fortfarande hyfsat väl. Så det är väl lika bra att skriva några rader då det fortfarande finns bläck i pennan.

Reseåret 2019 blev för min del ett lugnt reseår vad gäller utlandsresor. Året började dock bra då det bar av till Los Angeles i början av februari. Jag kan inte påstå att Los Angeles med omnejd är min favorit i det stora landet i väster men att tillbringa några dagar där är förstås inget problem.



Då jag besökt Los Angeles har jag aldrig bott inne i city utan lite utanför, denna gången i Marina del Ray.  Det är en lugn del av stora Los Angeles, väldigt nära till LAX-flygplatsen är förstås en fördel för den som har ett tidigt flyg att passa. Firestone Propagator låg en kortare promenad från hotellet, sådant är det förstås omöjligt att inte gilla.



Andra bra ölställen finns det förstås gott om i området, till vissa tog det lite längre tid att åka med Lyft än till andra. Några favoriter förutom Firestone var Monkish, Mikkeller, Phantom Carriage och den ständiga favoriten Library Alehouse i Santa Monica.



Februariresan innebar också att jag besökte Arizona för första gången, närmare bestämt Phoenix med omnejd. Dagarna i Phoenix gick väldigt snabbt med ölgalningarna Jonas och Tom, skoj det hade vi verkligen. En massa bryggerier besöktes liksom bra pubar, liksom ölfestivalen Arizona Strong Beer Festival.



Något mindre trevligt hände sista natten på boendet (Super 8) i Phoenix, snubben som bodde i rummet bredvid mitt slängde ner sin flickvän/fru över räcket. (en trappa upp) Jag vaknade av att det var en massa räddningspersonal/poliser utanför rummet. (ni som bott på enklare boenden i USA vet att det kan vara lyhört) Oklart hur det gick för henne, illa är vad jag tror efter att ha lyssnat på deras samtal. "Intressant" nog knackade de aldrig på hos mig, de kollade säkert med receptionen och såg att jag var utlänning som skulle checka ut senare samma dag. Aldrig varit med om något liknande tidigare, hoppas att jag slipper det igen.

Förutom den trista sista natten i Phoenix så var det en skoj resa, var väl sisådär att komma hem till februarikylan och snön hemma i Sverige men vad ska man göra?



Nästa resa väntade först i april, en natt i München. Hade inte varit där på 15 år så det var verkligen på tiden. München är trevligt, särskilt för en som gillar den härliga tyska matkulturen och de klassiska ölhallarna.



Gillar man inte klassiska ölhallar så behöver man inte vara orolig, det finns även moderna ställen i den bayerska huvudstaden. Min favorit bland de moderna är Tap House Munich, ett ställe som det verkligen är värt att besöka då man är i krokarna.

Polen är ett schysst land att vistas i, i juni besöktes Wroclaw för första gången. Rent, lugnt och snyggt och med en hel del bra ölställen. Under de två dygnen som vi var i Wroclaw hann vi inte besöka alla de ölställen som jag skrivit upp. Fast det kanske bara är positivt ty då finns det goda anledningarna till ett återbesök. Måste även nämna prisläget i Polen, för oss svenskar med vår skräpvaluta så är prisläget i Polen högst mänskligt, sympatiskt värre.



I juli blev det två utlandsbesök, till Helsingfors och Köpenhamn. Till Helsingfors, eller "Hesa" som vi säger kan jag åka när som helst, det känns nästan som att komma hem. En lagom stor stad där jag aldrig behövt gå törstig.



Köpenhamn känns nästan som hemma det med, en härlig stad som jag inte heller kan tröttna på. Ölmässigt är det huvudstaden i Norden, ja något annat kan jag inte säga. Finns så många bra ölställen att jag lätt skulle kunna vara där i en vecka utan att tröttna, nackdelen är förstås prisnivån. Det var det där med den svenska kronan.



Sommarsemestern 2019 var helt i min smak, bättre "ölresor" har jag definitivt varit på med då det kommer till storslagna naturupplevelser var resan med Hurtigruten från Kirkenes till Svolvaer minst sagt makalös.



Någon renodlad ölresa var det förstås inte men helt ölfri var inte semesterresan, blev några bägare i Kirkenes, liksom ombord på M/S Polarlys samt att vi tittade till vår polare i Ølhallen i Tromsö. Ett tips om ni hälsar på honom, ge honom en öl eller två så att han håller sig på gott humör, gör ni inte det kan det sluta illa. (förresten, undrar hur många som vet att en vuxen isbjörn kan simma upp till 50 mil?)



Årets sista utlandsresa gick även den till Norge, närmare bestämt till Oslo i november. Jag har alltid tyckt att Oslo är en helt ok stad att besöka men det är inte min favoritby i Norge. Bra ölställen finns det dock gott om, så en weekend i ölets tecken kan man inte misslyckas med, gör man det så är det läge att söka hjälp.



Sammanfattning av mina utlandsresor 2019 ser med andra ord ut enligt följande, bättre har jag som sagt varit med om men även sämre:

Februari: Los Angeles/Phoenix
April: München
Juni: Wroclaw
Juli: Helsingfors
Juli: Köpenhamn
Augusti: Kirkenes-Svolvaer med Hurtigruten
November: Oslo

Förutom ovanstående var tanken att ta en tur till Bryssel, biljetter var t o m bokade i mars men det blev aldrig av. Mitt förråd av Cantillon-flaskor är alarmerande lågt så det bör åtgärdas för att förhindra en riktig härdsmälta. Under året saknade jag även en tur till Asien, lyckades inte heller besöka land nummer 60. Verkar smått hopplöst att få till det. Inte sedan 2015 då jag var i Taiwan har jag besökt ett nytt land.

Annars så återstår det att se vad 2020 kommer att bjuda på, någon kul resa lär det säkert bli, man kan ju alltid hoppas om inte annat. Land nummer 60, ja det vore verkligen på tiden att avklara det.

Inga kommentarer: