måndag 13 januari 2020

Pubbesök i Stockholm 2019.

Precis som förra året blev jag lite nyfiken på att se vilka pubar/ölkrogar som jag besökte flest gånger under det gångna året. Tänker inte rabbla samtliga besök utan de ställen som besöktes fler än tre gånger under 2019. (förövrigt har jag inte varit på en pub/krog sedan november 2019 då jag helt enkelt inte haft varken tid eller lust)

Topplistan fick detta utseende: (antal besök och datum för senaste besöket)

Lådan, 10 besök. 13/11.
Bishops Arms Sundbyberg, 8 besök. 19/11.
Man in the Moon, 6 besök. 13/11.
Zum Franziskaner, 5 besök. 19/11.
Oliver Twist, 5 besök. 19/11.
Omnipollos Hatt, 5 besök. 19/11.
Bryggeri Munkbron, 4 besök. 19/11.
Akkurat, 3 besök. 26/6.
Mikkeller, 3 besök. 24/6.
Bishops Arms Vasagatan, 3 besök. 25/9.

Precis som förra året är jag inte förvånad över vilka ställen som ligger i topp. Lådan är trevligt och folkligt med bra mat och ett intressant ölutbud med öl från svenska småbryggerier.



Bishops Arms i Sundbyberg ligger närmast hem så det är inte helt oväntat att det blir ett besök då och då. Tycker att utbudet på fat varierade en del under 2019, ibland stabilt ibland sämre. Fast det är väl så det brukar se ut på de allra flesta ställen.



Man in the Moon hittar ju på en hel del intressant under året så att titta in där är alltid skoj. Just nu pågår deras Florida-månad, för femte januari i rad fylls kranarna med öl från olika bryggerier från en och samma delstat, i år är det alltså Florida. Ett besök är planerat rätt snart.



Zum Franziskaner är minst sagt ett trevligt ställe, önskar att det blev fler besök än vad det blir men man kan inte få allt hela tiden. Genuint och med en väldigt trevlig personal, ja på Zumen trivs jag.



Oliver Twist känns inte lika hett som för säg 10 år sedan men stället är fortfarande värt att besöka, särskilt med tanke på att det ligger i närheten av andra bra ställen.



Omnipollos Hatt är bra men jag har så smått börjat tröttna på deras prissättning fast ibland måste jag dit ändå, särskilt då de kör tap takeovers med intressanta bryggerier från USA, dessutom är pizzorna väldigt goda.



Bryggeri Munkbron får väl sägas vara årets nykomling 2019, gillar stället. Det är lugnt och belevat och det blir inte sämre av att de har egna öl som bryggs endast några meter från själva baren.



Akkurat känns som en gammal dam som alltid finns där men som jag inte besöker så ofta som tidigare. Under Akkurats storhetstid var inte utbudet på stan lika bra som det numera är så det är kanske inte så konstigt att besöken blir färre med åren.



Mikkeller Bar ligger lite "off" för min del, nä jag hänger verkligen inte ofta på Östermalm. Ölutbudet brukar dock vara rätt bra men det blir inte så många besök som man kanske kan tro. Mikkeller kändes "hetare" förr om åren.



Bishops Arms Vasagatan är väl egentligen inte någon favorit men dess läge är strategiskt precis vid Centralen så det är omöjligt att inte slinka in några gånger per år.



Noterbart är att jag ännu inte besökt Stockholm Brewings anläggning i Frihamnen. Waza Restaurang & Bryggeri besöktes ett par gånger under 2019 så därför kom de ej med på listan.  I övrigt kan det noteras att jag ej besökte någon av de bägge BrewDog-barer som finns i Stockholm, den på Kungsholmen besöktes senast i december 2017.

Återstår att se hur det kommer att se ut då 2020 är över. Mest är jag nyfiken på Stigbergets nya bar som kommer att öppna på Götgatan i Stockholm i år. Det är sagt att de ska öppna nu i januari, hoppas att det blir så. Baren kommer ligga väldigt nära Oliver Twist, Omnipollos Hatt och Akkurat så för den som inte orkar använda sina apostlahästar i onödan så känns det som en given pubrunda.



Inga kommentarer: