torsdag 1 augusti 2019

Torsdagkväll 25/7 i Köpenhamn.

Förra torsdagen var det full fart efter jobbet, brukar normalt sätt inte flyga från Arlanda när en arbetsdag är över men denna gången blev det så. Målet var Köpenhamn, min gamle kompis Eddan hängde med.

17:15 var avgångstiden så vi visste att det inte skulle bli alltför många timmar för öldrickande den första dagen i Köpenhamn men det kändes ändå skönt att åka ner redan på torsdagen. (det vanliga för oss då vi tidigare år åkt på en helgresa är fre-sön)

Något som det inte går att ogilla är Mikkellers relativt nya bar på CPH. Vi stannade till där för en varsin öl innan vi gick ner för att plocka upp våra väskor. Är ju inte alltför skoj att vänta på en väska, nä då är det såklart trevligare att dricka en öl. (noterbart är att baren tidigare i år blev vald till världens bästa flygplatsbar)

Det var ingen dålig sådan som jag drack, The Veil Sleeping Forever som är en fint värmande Imperial Stout på stabila 12%.

Jag gillar verkligen Kastrup, dels känns allt modernare jämfört med Arlanda dessutom är det bara en kvart med tåg in till Köpenhamn. Tågresan är dessutom prisvärd jämfört med alternativen som finns till Arlanda. Danskarna vinner den matchen lekande lätt.

Från tågstationen var det inte många minuter att gå till Scandic Webers. Det bästa med hotellet var dessa läge, nära till det mesta. Rummet och korridorerna var minst sagt varma men som tur är fungerade luftkonditioneringen på rummet, från runt 30 grader till 18-19 gjorde att det gick att sova trots att det bara fanns en ganska tunn kudde per säng. (hemma använder jag 4-5 kuddar)

Nå nog om kuddsnack, vi bara kastade in väskorna på rummet och begav oss sedan ut i den varma kvällen. Runt 20 var vi vid kiosken/ölbutiken Kihoskh som låg ungefär 13 minuter bort. I deras källare finns det en hel del öl att köpa även om utbudet denna gången kändes något beskedligare jämfört med tidigare besök.

När det lilla inköpet var gjort knallade vi i några meter till Rbabarrab som är Kihoskh bar. Minns jag inte helt fel så öppnade de 2017. Inomhus satt det ett par andra gäster, utomhus lika många, mycket lugnt var det alltså även om stället inte är stort.

Även här blev det en varsin öl, för min del Pohjala / Bagby /Boneyard Bag of Bones. En söt DIPA med karamell, humle, frukt men även vibbar av sylt.

Från Rbabarrab är det en kortare promenad till Warpigs. Deras uteplats var fullsatt så vi fick börja med att sitta utomhus, som tur är var det inte tokvarmt utan en dräglig temperatur. Att sitta inne på Warpigs är sannerligen inte det sämsta man kan göra, det doftar verkligen gott av både bryggeri och köttrökeri.

På Warpigs drämde vi till med tre öl per skalle, fler än så hann vi inte innan de stängde vid midnatt. Som vanligt höll deras öl stabil klass utan att vara briljanta. Godast denna gången var i mitt tycke Warpigs / Bottle Logic Cadillac Cut som är en värmande och välsmakande Barley Wine.

Från Warpigs är det runt sju minuter att gå till Mikkeller Bar Viktorigade, originalet som jag inte vet hur många gånger jag besökt. Mikkeller har som sagt 50 ställen numera men baren på Viktorigade har jag många fina minnen ifrån. Det är alltid en särskilt känsla att gå ner för trappan och in i baren.

Vi hade helt missat att de hade ett event dagen till ära, 11 av de 20 fatölen var en variant av Spontan-öl som Mikkeller gjort. De flesta av dem var gamla bekanta men ett par nya hittades, Mikkeller SpontanLemon och Mikkeller SpontanHexadrupelRaspberry. Båda två var goda men förstnämnda strået vassare. Rejält sur och med trevliga inslag av citron.

Jag nämnde tidigare att det bästa med hotellet var dess läge, från Mikkeller var det bara tre minuter att gå. På vägen stannade vi till på ett kebabhak för lite intag av föda. När det väl var dags att sova vid 3-tiden så hade jag varit vaken i 23 timmar så något mör det var jag.

En kul dag var det, vi hann ändå en hel del. På fredagen väntade nya äventyr, mer om det i nästa inlägg.