lördag 2 mars 2019

Lördag 9/2 i Phoenix. Arizona Strong Beer Festival, Sun Up, Angels Trumpet Ale House.

En av de stora anledningarna till att det blev en ölresa till just Phoenix var Arizona Strong Beer Festival som gick av stapeln lördag 9/2. (tiden går verkligen fort, redan tre veckor sedan) Inför resan tittade jag på bilder från tidigare festivaler och noterade att det såg ut att vara shortsväder. Denna lördag bjöd på mulet väder så shortsen fick vila.



Jag gillar verkligen utomhusfestivaler, alltid härligt med frisk luft och lägre bullernivåer. Vi hade VIP-biljetter så vi kom in 1,5 timmar före den stora massan. (11:30 till 17:00 höll festivalen på) För 70 dollar fick vi 40 dryckeskuponger. I priset ingick även matkupong och en keps men de två såg jag inget av. (tog visst slut innan vi hann hämta ut dem)



Nåväl, ganska många smakprover blev det, många från för mig okända bryggerier. Tycker att det mesta som dracks höll stabil klass, till topparna hörde Pueblo Vida Ecotone och Pueblo Vida Sedoso. Bryggeriet är kända för sina goda DIPA/IPA så det förvånade mig inte att ölen var riktigt bra. Det var i princip bara hos Pueblo Vida som det var lite kö, även om det gick snabbt att komma fram och beställa. Så bra med kuponger vilket innebär att allt går så mycket smidigare jämfört med om folk måste hålla på och fippla med kontanter/kort.



Det var skoj att prova Great Divide Yeti Imperial Stout Chocolate Cherry. God men inte den bästa varianten på Yeti som jag druckit. Smakade förstås en hel del choklad liksom lite körsbär.



Skulle kunna skriva länge om de okända bryggerierna men några av dessa var Squatters Craft Beer, La Cumbre Brewing Company, Mudshark Brewing Company, ja bara för att nämna några.



Helt klart en trevlig tillställning, ja det där med utomhusfestivaler är verkligen en hit. På denna festival var det bitvis riktigt stora ytor så särskilt mycket trängsel blev det alltså inte.



Förutom matkupongen/kepsen så var de långa köerna till toaletterna på slutet ett klart minus. Det var nästan så att det blöta byxor men som tur är slapp jag det.



Ett annat litet minus var att det blev lite stressigt att hinna bli av med alla 40 kuponger, visserligen kunde man beställa fulla glas för två kuponger men jag körde halva glas för en kupong. Festivalen slutade som sagt 17:00 men prick 16:30 slutade de servera öl. Då hade jag en kupong kvar så får ändå vara nöjd med dagsverket.



Efter festivalen tänkte vi ta en Lyft till ett ganska närbeläget bryggeri men vi fick tänka om då det var lång kö för att få en Lyft. Istället fick det bli en promenad på runt 30 minuter till Sun Up Brewing.



Sun Up kändes som ett ganska insuttet ställe med den skön mix av människor. Var gott med en bit mat, ölmässigt bjöd inte stället på några sensationer.



Nästa ställe trodde vi också var ett bryggeri men stället vi var på visade sig vara Phoenix Ale Brewerys pub och restaurang. Deras öl bryggdes på ett annat ställe. Phoenix Ale Camelback IPA var i alla fall ganska god.



En Lyft till kvällens sista ställe, den ganska stora baren Angels Trumpet Ale House i downtown. Till en början satte vi utomhus men sedan blev det lite kyligt så vi retirerade inomhus. Fanns gott om öl på fat, 30 stycken. Vi blev sittandes på nämnda ställe resten av aftonen.



Det klart godaste som dracks var Deschutes Pub Reserve Series: Planete Rouge. En sympatisk suröl. Snacks i form av pommes med sås beställde jag, portionen var mig övermäktig.



Var inte helt fel att lunka hem till hotellet efter ännu en schysst dag.

Inga kommentarer: