tisdag 27 november 2018

Mikkeller CPH Airport

Resekamraterna skulle hälsa på släktingar utanför Malmö och dessutom åka hem med en tidigare flight än jag så det innebar att jag hade egentid på tisdagen. Egentid är alltid lyx så jag tog det väldigt lugnt, checkade ut vid 12-tiden och knallade runt lite i Malmö.

När det var avklarat åkte jag över till Hovedstaden. Ett kortare besök blev det på Warpigs igen, ja jag gillar verkligen stället. Bara att gå in där och känna alla dofterna är så härligt.



Ett par öl fick jag i mig, Warpigs Ginger Bells och Warpigs/Claimstake John Rohner is My Homeboy. Ni får gissa vilken som jag tyckte var godast?



Perfekt! Ni gissade rätt!

Efter att jag lämnade Warpigs tog jag en promenad i Köpenhamn, vädret var nästan vårlikt trots att det var november. Vindstilla och med en behaglig sol.



Innan jag skulle bege mig mot flygplatsen besökte jag Taphouse, ett ställe som jag fortfarande inte riktigt kan greppa. Tror att detta var mitt fjärde besök. Vill man ticka öl så är stället föredömligt bra då de har 61 fatöl vilka säljs i olika storlekar, för egen del körde jag 1 deciliter av varje öl.



Men det är något med atmosfären, stället känns lite "sterilt" eller hur man nu ska uttrycka sig. Det är perfekt att hoppa in och prova några öl men att sitta där timme efter timme har jag svårt att se mig själv göra.

Julöl är en viktig tradition i Danmark, i alla fall sedan 1990 då Tuborg lanserade J-dagen (den första fredagen i november). Taphouse ville inte vara sämre då de hade drygt 40 julöl påkopplade. (då jag är en mycket slö person så orkade jag inte räkna det exakta antalet)

Brukar aldrig dricka julöl innan december men nu fick jag vackert göra ett undantag. Provade 8 olika julöl, i ärlighetens namn var det ingen som var riktigt god. Det bästa ölet var Gamma Magna Aura, vilket var en fräsch och frisk Hazy IPA. Kändes som en befrielse att dricka den efter några Brown Ale och Bockar. I dessa tidevarv blir det verkligen en del Hazy-öl, de är liksom rätt svåra att undvika. Ölet från Gamma var inte dagens sista grumliga kan jag meddela.



Det mest udda ölet var Nørrebro BRAW Smell The Funk. Både doften och smaken dominerades helt av brett. Nä, gott var det då sannerligen inte.

SK414 hade avgångstid 19:50 mot Arlanda så jag åkte till Kastrup vid 17-tiden. Passade på att äta i SAS-loungen och noterade att loungen fått en uppfräschning, något som var på tiden. En ny kaffebar fanns det, något som även finns i loungen i Oslo men inte på Arlanda. Kaffe i all ära men tänk om de skulle fixa en ölbar inne i loungen, det hade verkligen varit något att skriva hem om.



I juni i år öppnade Mikkeller en bar som har öppet dygnet runt på Kastrup flygplats, eller CPH som vi säger. 20 fat liksom ett gäng burkar och flaskor. Det går även bra att köpa med sig öl hem vilket jag passade på att göra. (det är ju perfekt för de som inte har något bagage med sig)



Riktigt kul med en flygplatsbar som håller så hög klass, Swedavia och Arlanda lyssnar ni? Arlanda är verkligen en sorgligt tråkig flygplats jämfört med Kastrup, med Mikkellers bar så ökar avståndet ytterligare. Jag har sagt till mig själv för flera år sedan att inte köpa en löjligt dyr öl på Arlanda så länge dagens utbud kvarstår, ett löfte som jag inte har några som helst planer på att bryta.



En öl mäktade jag med på Mikkeller CPH, nämligen en Mikkeller Hazy Holidays som kändes rätt uppfriskande, juice, citrus och något som påminde om "blommor".



Ombord på kärran till Arlanda blev det en Mikkeller som fick äran att bli denna resas sista öl, Mikkeller Northern Trails Hazy IPA. Passade rätt bra då det var en del dimma ute.



En kompis som åkte till Miami häromdagen skickade bild på den absolut senaste burken som Mikkeller gjort åt SAS, den ser jag förstås fram emot att prova.



En riktigt kul måndag och tisdag var det, en natt på bortaplan är bättre än ingenting. Tycker att upplägget var perfekt, först hygge i Köpenhamn, sedan över till Malmö för fortsatt njuteri och därefter hem från Kastrup dagen efter. Åker man dessutom hem från Kastrup och inte från Sturup slipper man flygskatten, det ni kära politiker.

Inga kommentarer: