måndag 19 november 2018

Måndagkväll på Malmö Brewing Taproom och Bishops Arms

Som sagt, det var hög tid att lämna Köpenhamn för denna gången och åka över med tåget till Malmö. I Malmö hade jag inte varit sedan augusti 2017 så det var verkligen på tiden för ett besök och förstås synnerligen skönt att beträda skånsk mark igen.

Innan vi checkade in på Scandic City passade vi på att äta Sveriges godaste gyros på Gyros Pita, lika smaskigt som alltid.



Efter att incheckningen var avklarad blev det en kort powernap för vissa av oss innan vi siktade in kikarsiktet mot Malmö Brewing Taproom. Om det var härligt att komma till Skåne så var det ännu härligare att gå in på Taproom, snacka om att känna sig som hemma. Det var fler gäster än förväntat, jag har i alla fall aldrig sett så många på Taproom på en måndag. (fast senast jag var där på en måndag är väl 5 år sedan så det statistiska underlaget är förstås skralt för att uttrycka mig försiktigt) Lokalerna är dock stora så det var ändå långt ifrån fullsatt. Kul ändå att folk är utanför hemmets lugna vrå även på måndagar.



Som vanligt då jag besöker Taproom koncentrerar jag mig främst på att dricka bryggeriets egna skapelser, allt annat skulle kännas konstigt.

Det som provades höll en jämn och fin nivå, godast var Malmö Hankyman vilket bryggeriet beskrev som en Imperial Hazelnut Milk Stout. Balanserad och med trevliga rostade toner liksom inslag av nötter. Lite åt det söta hållet och med en rätt lång avslutning.


Har sagt det många gånger tidigare men jag skulle verkligen vilja ha ett ställe som Taproom i Stockholm. Snacka om att jag skulle vara en stammis på det stället.



Förutom öl från Malmö Brewing dracks även en stabil Hyllie Finpilsner och en AleSmith/Pizza Port Logical Choice. Sistnämnda smakade citrus, lite mango och karamell. Absolut inte dålig men inte det bästa jag druckit från de två fina bryggerierna i San Diego.



Midnatt och stängningsdags började närma sig men vi var ännu inte helt nöjda med dagens ölintag så vi bestämde oss för att även besöka Bishops Arms Gustav Adolfs Torg som stängde en timme senare.

Stigbergets Profundis hade jag inte sett tidigare så en sådan fick det bli. Ölet var åt det söta hållet med humle, karamell och citrus. God men precis som fallet var med AleSmith så har jag smakat godare skapelser från Stigbergets.



Innan vi tog nattro hann vi med en panikbeställning på Stippes, det klassiska burgarhaket som funnits i Malmö sedan 1972. Hamburgare efter midnatt fungerar alltid, även denna gången.


Inga kommentarer: