onsdag 10 maj 2017

Dags igen för en vårutflykt till Köpenhamn

Imorgon är det återigen dags för en vårutflykt till Köpenhamn. Köpenhamn är alltid värt att besöka men i maj månad är det lite speciellt då det är dags för MBCC (CBC har bytt namn). Alla gillar vi väl ölfestivaler så jag ser verkligen fram emot årets Mikkeller Beer Celebration Copenhagen.

Hittills har jag medverkat på samtliga CBC/MBCC, det första hölls 2012. Är förstås kul att fortsätta den vinnande raden. Förra året hittades inget vettigt hotell i Köpenhamn så då bodde vi i Malmö, i år är läget betydligt bättre då boendet ligger ca. 5 minuter till fots från Øksnehallen där veckans huvudevent hålls på fredag och lördag. Till och med jag borde kunna hitta till och från hotellet. 




Nytt för i år är att det finns en app att ladda ner med information om de olika ölen som kommer att serveras på fredag/lördag samt lite annat smått och gott. Tidigare år var det svårt att på förhand veta vad som skulle finnas, i år är alltså det "problemet" löst. På Internet finns det även öllistor att studera, inte minst hos Ölsvammel.

Man kan ju lätt tro att ölutbudet borde börja lugna ner sig lite men så är verkligen inte fallet. En dåre som jag gillar verkligen att prova så mycket nytt som möjligt under en festival som MBCC, det är bara att konstatera att det blir svårt att hinna med allt utan i vanlig ordning är det fokus på det som verkar mest intressant. I är det drygt 700 öl från nästan 100 bryggerier, oväntat många av dessa bryggerier är helt okända för mig, i synnerhet de asiatiska. 

Lite då och då funderar jag över hur länge det stora ölintresset inte bara rent personligen utan även generellt kommer att fortsätta? Om framtiden är det svårt att sia då man inte är någon Saida men så länge ekonomin är hyfsat stabil och folk har jobb lär utbudet av bryggerier och ölintresset fortsätta att vara stabilt och öka, det ser i alla fall inte ut att mattas då man jämför de olika årgångarna av CBC/MBCC.

Ska bli riktigt kul att röra på fläsket och bege sig till Hovedstaden.

2 kommentarer:

Magnus sa...

Hur många cl rymmde årets glas ?

Gyllenbock sa...

Tjena! Jag vet inte riktigt, har inte mätt men runt 15 cl skulle jag tro.