lördag 16 april 2016

Två höjdare på Akkurat.

Efter att vi lämnat Omnipollos Hatt hade vi ungefär en timma på oss innan vi skulle ta pendeltåget till Spånga för samkväm.

Det hör inte till vanligheterna att jag redan på förhand vet vilka öl som jag kommer att köpa då jag kliver in på Akkurat, denna lyckans boning. Nu var jag helt säker på min sak, två exklusiva öl fick det bli dagen till ära. (ja jag råkade visst fylla år nämnda lördag)

Närke Kaggen Raspberry Stormaktsporter serverades på fat i december då Akkurat firade 20 år. Den tillställningen missade jag tyvärr men lite senare fick de även flaskor av nämnda öl.



Närke + Stormaktsporter är en kombination av ord som gör att det uppstår ett inte så litet habegär. Närke Kaggen Raspberry Stormaktsporter smakade alldeles utsökt. Så väldigt elegant och balanserad öl att man inte kan annat än häpna. Hallonen tillförde en sympatisk lätt syrlig touch till ölet. 265 kostade den lilla flaskan, mycket välinvesterade pengar enligt mig.

En till öl hann vi som sagt med. Det var inte vilken som helst det heller utan en 3 Fonteinen Zenne y Frontera som för stunden är den högsta rankade av samtliga Gueuze på Ratebeer.



En synnerligen god öl även det, det jag särskilt reagerade över var dess härliga balans. Syrligheten var inte extrem och det fanns fina smaker av druvor samt även en gnutta sherry. Akkurat tog in 60 flaskor för ett tag sedan, enligt uppgift finns ungefär hälften kvar i denna stund. Ölet är så långt ifrån en "stor stark" man komma vilket även märks i priset, 695.

Kan inte tänka mig att man på en krog kan gå in och dricka en kombination av två öl som är bättre än det som vi upplevde på Akkurat under vårt korta besök.




Inga kommentarer: