fredag 15 april 2016

Omnipollos Hatt firade ett år.

Förra helgen firade Omnipollos Hatt födelsedag fredag till söndag. Hade ingen möjlighet att vara där på fredagen men på lördagen hanns det med ett kortare besök.

Omnipollos Hatt brukar för det mesta ha riktigt trevliga öl på fat (10 stycken) och till kalaset hade de förstås laddat på lite extra. Det mesta som fanns på fredagen byttes ut inför lördagen.


Då Eirik och jag klev in i den lilla lokalen strax före klockan 13 var det mer eller mindre fullsatt trots att klockan var rätt tidigt på dagen. "Hatten" har öppet mellan 12-01 varje dag.

Trots det lyckades vi direkt nästla oss in vid bardiskens ena kortsida. Utbudet som mötte oss var följande:



Ölen som jag var mest intresserad av var de två från Trillium Brewing Company. Tidigare hade jag inte druckit något från dem men hört en hel del gott så det var förstås skoj att prova de bägge ölen.

Kan meddela att mina smaklökar tyckte om de bägge ölen från Trillium, särskilt då Trillium Fort Point Pale - Mosaic Dry Hopped. Snacka om välhumlad men framförallt väldigt fruktig öl. Balanserad och inte för söt, en riktig höjdaröl. Ja den satt verkligen som ett smäck som man säger.

Att kunna dricka öl från Hair of the Dog på fat i Sverige har jag vad jag kan minnas inte gjort tidigare. Adam är lite av en gammal favorit, riktigt smuttarvänlig öl särskilt då den lagrats i några år.



Bland Omnipollos egna alster fanns det några nya som förstås också provades. Denna gången tyckte jag att det svagaste ölet var det godaste, Omnipollo Bianca Blueberry Lassi Gose. Uppfriskande och med en bra balans mellan surt och sött. Lunchdricka varje dag?

Omnipollo Noa Pecan Mud Cake - Double Barrel som hade lagrats på både Islayfat och konjaksfat var drickbar men något spretig och med vibbar av alkohol. I det fallet föredrar jag originalet.

Första året för Omnipollos Hatt gick snabbt. Skulle gissa att jag gjort ett dussin besök eller så under det första året, kommer att fortsätta med det då det är ett så schysst ställe med trevlig personal, fina pizzor och framförallt många goda och spännande öl.

En nackdel är dock att man ibland känner sig lite gammal då man sitter där och dricker en öl eller två, ty stället är populärt bland ungdomen.


Inga kommentarer: