tisdag 15 december 2015

Fredagskväll på Taproom Malmö och Beer Ditch.

I fredags flögs det ner till Malmö för sista gången i år. Fyra törstiga själar var vi som för en tid sedan bestämde oss för att ta en kväll i nämnda stad. Jag har skrivit det förr och kan skriva det igen, Malmö är en stad som jag alltid gillat. Jämfört med Stockholm är det rena lugnet, att det även finns många bra ölställen gör förstås inte saken sämre.

Mitt favoritställe i Sverige, Malmö Brygghus Taproom öppnar 16:00 på fredagar. 16:01 klev vi in, ja det gäller att passa tider då man är lite smått preussisk av sig. Innan Taproom blev det en patenterad gyros på Gyros Pita som ligger ett par hundra meter bort.

Bor man i Stockholm är det rätt sällan man ser öl från Malmö Brygghus på Stockholmskrogarna. Akkurat och Man in the Moon brukar vara de säkraste korten. Att kliva in på Bergsgatan 33 är som att komma till himmelriket. Skillnaden är dock att detta är på riktigt, vem behöver andlig hjälp då det finns 42 tappar att välja och vraka mellan? Räcker inte kranarna till så finns det även ett noga utvalt antal flaskor.



Runt ett dussin öl från Malmö Brygghus fanns det som jag inte hade provat. Började med en Canned Wheat & Lychee Habanero. Precis som den vanliga varianten rör det sig om en alldeles förträfflig öl. Väldigt läskande och fruktig. Ananas, citrus och en lätt sötma från litchifrukten. Endast en gnutta habanero tyckte jag mig ana på slutet.

En öl som inte riktigt tilltalade mig var Malmö Viola Lee. En udda skapelse med mycket lavendel och en del såpa. En som däremot var riktigt bra var Malmö Matanic Stout. Fint fyllig med mycket rostad malt, mörkare choklad och lakrits. Fanns även en gnutta frukt.

Något som är bra på Taproom är att det går alldeles utmärkt att beställa halva glas. Under besöket nämndes också att de förmodligen snart ska börja med "beer flights". Har man 42 kranar så låter det som en klok idé.



Brekeriet EKG Sour hade jag tidigare inte sett, inte så konstigt kanske då den är helt ny. Visade sig vara en riktigt god öl som var härligt syrlig. Påminde mycket om en äkta lambik.

Vår tanke var att äta en bit mat då Taproom även brukar briljera på den fronten. Innan vi skulle göra det tog vi en liten avstickare till Beer Ditch. Dit är det ungefär 10 minuter till fots.

På Beer Ditch var det mycket folk men efter en kort stund lyckades vi få ett bord. Till min stora glädje hade de fått in några flaskor av Nøgne Ø:s senaste variant av Dark Horizon, Nøgne Ø Dark Horizon 4.5. En väldigt potent öl på 20% men samtidigt riktigt njutbar med mycket whisky. Gissar att den blir ännu lite bättre med några års lagring.



Boon/Mikkeller Boon Oude Geuze, Bone Dry Mikkeller Selection gick inte heller av för hackor. Skönt uppfriskande och fint syrlig. Utöver de två flaskölen hanns det även med några fatöl. Beer Ditch är verkligen lika gemytligt varje gång som jag besöker det, även på en fullsatt fredagskväll.



Tillbaka till Taproom för en bit välbehövlig mat. Jag kunde inte motstå frestelserna utan det fick bli en utsökt hamburgare. Snålvattnet börjar rinna då jag bara tänker på den saftiga hamburgaren.


Glädjande nog fick vi även möjlighet att prova ett nytt öl från Malmö Brygghus som ska börja säljas imorgon, onsdag 16/12. Malmö Cut in Half heter ölet och har en alkoholhalt på 2,7%. Jaha, vad är det för märkvärdigt med det kanske folk undrar? Den stora grejen är att ölet även kommer att säljas i growlers. Hur häftigt är inte det! En överraskande god öl, fina mängder frukt och riktigt läskande. (bilden från Malmö Brewings facebooksida)



I olika grad började vi alla känna att det varit en rätt lång dag i ölets tecken. Det som är så fiffigt med Malmö är att det knappt spelar någon roll var man bor i staden då det aldrig är särskilt långt till boendet. Denna gången bodde vi på Scandic St Jörgen, ett hotell som ligger nära det mesta.

Ett sista stopp blev det för "lillebror" och mig på Bishops Arms Gustav Adolfs Torg som ligger väldigt nära nämnda hotell. Ett populärt ställe är det, inte undra på det då de nästan alltid brukar ha intressanta öl på fat.


Poppels Projekt 007 Imperial Saison Svarta Vinbär lyckades jag inte få tag på via Systembolaget så ett litet glas av den fick det bli. En härlig öl som verkligen smakade en hel del bär. Tämligen söt men med en bra syrlighet. En värdig sängfösare en intensv dag som förra fredagen i Malmö.

1 kommentar:

Erik sa...

Rumpan på den blonda bartendern går ju inte av för hackor!
Tack för en i övrigt trevlig blogg :-)