måndag 10 augusti 2015

Långhelg i södern, torsdag.

Sex veckor mellan besöken till härliga Malmö tycker jag är helt ok, gången innan var det sex månader vilket känns alldeles för långt. I torsdags var det återigen dags att flyga till Sturup, denna gång följde Eddan och Eirik med.

Har varit i Malmö rätt många gånger, rutinerna de sitter där de ska. Checka in på hotellet. Scandic Malmö City fick äran att ha oss som gäster i tre nätter. Sedan en klassisk lunch på Gyros Pita, ja den grekiska tallriken är verkligen lika suverän som första gången jag åt den för snart 15 år sedan.

När den sena lunchen hade ätits passade vi på att slinka in på Systembolaget vid Hansa för att köpa några rumsöl. Fanns inte så mycket nytt på hyllorna men en del gamla favoriter inhandlades. Lämplig nog hade vårt familjerum på hotellet ett hyfsat stort kylskåp som rymde alla flaskor.



När det var avklarat gick vi raka vägen till närbelägna Bishops Arms Gustavs Adolfs Torg. På Bishops fanns glädjande nog Dugges/Stillwater Tropic Thunder på fat. Det ölet har man ju hört en hel del gott om. Nog var ölet gott, uppfriskande med fina inslag av passionsfrukt och lite persika. Riktigt somrig kan man säga utan att ljuga.



Några för mig oprovade flaskor från Green Flash provades också, Green Flash Soul Style IPA och Green Flash Road Warrior. Bägge två klart stabila även om sistnämnda var strået vassare, förmodligen för att den var lite mera potent.

Förra gången, i slutet av juni, då jag var i Malmö provade jag mitt premiäröl från Nerdbrewing. Nu var det dags för nummer två, Nerdbrewing Else If Imperial Stout. Jag tyckte att den var helt ok om än väldigt söt. Mycket choklad, väldigt lätt rostad och vanilj. Fanns även saltlakrits. Eirik tyckte att den var alldeles för söt, ja det är skönt att kunna tycka olika ty annars blir det trist.

Det råder fortfarande semestertider men tyckte ändå att det var riktigt lugnt på Bishops, kanske var folk och badade istället då vädret var såpass trevligt som det var. För egen del har jag knappt tid för såpass världsliga ting som bad. 



När vi kände oss klara var det läge att gå, ja annat hade varit konstigt. Våra magar började så smått kurra, skönt nog hade jag koll på ett ställe som serverar utsökta hamburgare, Taproom Malmö. Det var inget fel på Malmö Brygghus gamla bar men Taproom är verkligen något alldeles extra.



Skulle säkert kunna stå och glo på alla kranar i minst en timme, ja så härlig är känslan att kliva in och se den vackra synen.



Nåväl, det är ju kul att dricka öl så det vara bara att sätta igång och beställa. Första ölet för mig blev en Malmö Daylight IPA, det är en lättdrucken och trevlig Session IPA. Passade fint som startöl. Som jag tidigare skrev var vi ganska hungriga men maten fick dröja några minuter då våra sinnesintryck och smaklökar blev så förförda av alla godsaker som fanns att dricka.

En öl som jag tyckte riktigt mycket om var Malmö Cacao X Vanilla. Särskilt doften var helt underbar med mycket choklad och vanilj men även lite kaffe. Liknande i smaken. Krämig och riktigt njutbar.  Helt klart en av de bättre svenska ölen på länge, den blir svårslagen då året ska summeras.



Efter den härliga upplevelsen beställdes en uppfriskande öl i form av Brekeriet Verano som satt som ett smäck även den. Fint syrlig med sköna toner av citrus, funk och en lätt brödighet.

Till hamburgaren som är så god med perfekt bacon och de godaste pommesen jag ätit i Sverige dracks en brown ale, Malmö Burger Bunny Brown som gjorde sitt jobb väl.



Tanken var att beställa en efterrätt men det fanns inte någon plats i magen. Några öl till fanns det dock plats för, ja det blev rätt många under kvällen. Det är liksom svårt att låta bli när man sitter där, prova vettja.



Även om man inte alltid vill det så tar alla trevliga kvällar slut, vilket förmodligen ändå är bra för kroppen som får chans att vila. Nästa dag väntade nya äventyr i ölets tecken, denna gången i utlandet. Mera om det i nästa inlägg.

Inga kommentarer: