onsdag 15 april 2015

Första besöket på Omnipollos Hatt

I lördags hade jag ingen möjlighet att svänga förbi Omnipollos Hatt, kanske tur det då det var premiärdag och en riktigt lång kö av törstiga själar. Det är rätt fascinerande det här med Omnipollo, kompisar och bekanta som inte är så insatta i ölvärlden vet i många fall vad just Omnipollo är. Flera har sagt att vi måste besöka deras nya bar.



Igår hade jag en ledig tisdag så det passade alldeles utmärkt att titta in i den lilla lokalen med 25 sittplatser. Några strökunder var det vid tvåtiden, när jag lämnade efter ett par timmar var jag den ende gästen i lokalen. Lokalen ja, den var mysig med en hel del intressanta inredningsdetaljer och kreativa färgval. Glöm inte att titta på golvet då ni besöker stället. Läget är suveränt, bara några stenkast från Slussen och Oliver Twist, Akkurat ligger också i närheten så det finns helt klart goda möjligheter till en lysande pubrunda även för den som inte har de starkaste benen.



Öppettiderna är väldigt bra, 12-01 varje dag. Något annat som är riktigt bra är att de 10 olika fatölen finns i två storlekar, 20 eller 30 centiliter. Glasen de var snygga, skulle gärna ha några sådana hemma även om skåpet är överfullt av ölglas.

Det finns en aktuell fatölslista på Hattens hemsida. Riktigt föredömligt pedagogiskt även det. Under mitt besök var alla fatölen Omnipollos egna men öl från andra bryggerier kommer också att kopplas på vad det lider. Lite senare kommer det även att finnas ett noga utvalt utbud av flasköl. Vill man inte dricka öl så fanns det Ginger Ale, alkoholfri öl samt rödvin.



Servicen var mycket vänlig och de fem olika ölen som jag drack var alla riktigt trevliga med Omnipollo Noa Pecan Mud Cake som den klart lysande stjärnan. Verkligen ett under av härliga smaker med chokladkaka och vanilj i spetsen. Tjock men med en mjuk och skön munkänsla. Lär hamna högt uppe på listan då 2015 års godaste öl ska utses.



Omnipollo Bianca Mango Lassi Gose var också det en skön bekantskap. Lite fylligare jämfört med en "vanlig" gose. Uppfriskande och mycket lättdrucken med mango, citrus, funk och en gnutta salt.



En sak är fullkomligt säker, Omnipollos Hatt är ett ställe som jag kommer att besöka ofta. Gillade verkligen känslan och den vänliga stilen. Att ölen håller hög klass är förstås inget som förvånar, Omnipollo hör till de bryggerier som jag verkligen tycker om. Nästa gång måste även de vedeldade pizzorna provas då de såg riktigt smarriga ut.

Ska bli riktigt kul att följa utvecklingen och se vad Omnipollos Hatt kommer att bjuda på under en resa som förhoppningsvis blir mycket lång.

Inga kommentarer: