torsdag 8 maj 2014

Köpenhamn, torsdag 1/5. Mikkeller Friends.

Torsdag 1/5 var det för tredje året i rad läge att flyga ner till Köpenhamn för att besöka Copenhagen Beer Celebration, CBC. Denna gången var varken Eddan eller Eirik  med som följeslagare men då jag börjar så smått känna mig vuxen var det inga som helst problem att på egen hand rutinmässigt ta metron till Frederiksberg och knalla 200 meter till det något slitna Radisson Blu Falconer Hotel.

Efter att ha klarat av incheckningen (gjorde det via webben), handlat lite tilltugg till rummet och käkat en sen lunch (klockan var runt 16) knallade jag iväg till Mikkeller & Friends, en promenad som för mig tar 23 minuter.

Väl framme på Mikkeller & Friends började jag i deras bottle shop, några flaskor inhandlades, bland annat en FiftyFifty Imperial Stout Eclipse. (återstår att ta reda på vilken variant) Precis som tidigare skulle det underlätta om shopen hade korgar i vilka vi kunder kunde lägga de flaskor som vi ämnar köpa. Butiken är liten så då det är mycket folk finns det alltid en risk att tappa en flaska, vilket förstås vore ytterst trist.



Vid ett av borden satt ett gäng bekanta från Stockholmstrakten, bland annat Johan och Tom (Fajanen). De hade anlänt en dag tidigare och hunnit med att redan dricka en hel del kul öl, bland annat tunga pjäser från Three Floyds vilket de gladeligen meddelade mig. Jaja, man kan inte vara med överallt även om några droppar av de ölen gärna hade fått hamna i min mage. En gäng bekanta Uppsalabor som var på SF Beer Week i fabruari fanns också på plats. Det är skönt att veta att man inte är ensam om att vara något ölintresserad.



Föga förvånande var det nästan fullsatt på Mikkeller & Friends, men då personalen är duktig tog det aldrig någon lång tid att få beställa det man ville. Under besöket drack jag en del som tidigare provats men även några nya öl. Till de nya hörde ett par från Cigar City, Invasion Pale Ale och Florida Cracker White Ale. Av dessa två tyckte jag att den sistnämnda var den godaste. Uppfriskande med bland annat ananas och vete. Utan att överdriva alltför mycket vill jag påstå att ölet säkerligen skulle fungera alldeles förträffligt under en varm sommardag, kändes verkligen som en stabil törstsläckare.

Kvällens godaste och mest potenta pjäs var utan tvekan Mikkeller Black (Grand Marnier Edition). En kolsvart öl på hela 21%. Alkoholen var riktigt väl kamouflerad och ölet kändes inte så tungt som jag trodde. Det var förstås sött med mycket mörk choklad men även något som påminde om vindruvor. En fin öl att småsmutta på.



Inledningen i Köpenhamn blev synnerligen civiliserad, inte ens salongsberusad var jag då jag sa adjö till grabbarna och gick tillbaka till hotellet. Nästa dag klockan 10:00 var det dags för det första passet på CBC 2014. Javisst, det kommer ett inlägg om det senare.

2 kommentarer:

fajanen sa...

Kan intyga att Florida Cracker passar väldigt bra en varm sommardag. Intog den i ett riktigt varmt Florida för ett par veckor sedan. Men det visste du nog redan :-)

Gyllenbock sa...

Så brukar det vara, det mesta smakar bättre på andra sidan pölen, särskilt om det är en varm sommardag.