måndag 17 juni 2013

En besvikelse, Omnipollo Nathalius

Omnipollos ölskapelser brukar för det mesta hålla god klass eller rentav bättre än så, t ex lär en färsk Nebuchadnezzar gillas av de flesta som uppskattar välhumlade öl. Ja det är sannerligen en trevlig öl.

I lördags var jag inne i stan och härjade, innan hemfärd passade jag på att slinka in på Pressklubben som har sin strategiska placering på Vasagatan i Stockholm. Pressklubben är ett ställe som jag nästan hade glömt bort, det gick ett antal år utan besök men det senaste året har det skett en nytändning. Personalen kan verkligen öl och de belgiska ölen är i de flesta fallen riktigt intressanta.



Omnipollo Nathalius fanns på fat i lördags, kan man kalla ölet svensk-belgisk då producenterna är svenska men ölet är bryggt i Belgien? Vissa tycker att sådana detaljer är väldigt viktiga, själv brukar jag koncentrera mig på hur själva ölet kan tänkas smaka. Noterbart är att ölet innehåller både majs och ris.



Tyvärr måste jag säga att Nathalius är den första riktiga besvikelsen från Omnipollo. Doften var ok, mycket citrus, persika, grape och hö. Smaken däremot var alldeles för obalanserad för min smak, väldigt rå och bitter. Vidare var ölet spritig och med en kropp som inte alls kunde bära upp skapelsen. Nä, tyvärr det var inget för mig, orkade inte ens bry mig om att dricka upp allt. Det är sannerligen inte ofta det sker ute på krogen. Någon tyckte att ölet smakade "galla" men riktigt så långt är jag inte benägen att gå. Det kanske låter lite konstigt, men på sätt och vis är det skönt att inte tokgilla precis allt som kommer från Omnipollo. 

Det var bara att söka tröst vid ett par bröst tänkte jag skriva men jag menar förstås Pressklubben 10 Anniversary Ale som bryggdes av Slaapmutske då Pressklubben fyllde 10 år 2010. Ölet finns bara på Pressklubben så passa på om ni har vägarna förbi.



Ölet var helt ok om än inte suveränt. Söt med plommon, jäst, malt, äpplen och kola. En viss värmande känsla från alkoholen. På det hela en väldigt mild humlighet. I det stora hela en småmysig öl att sitta och smutta på.

Inga kommentarer: