fredag 2 september 2011

Några buteljer blev det

Igår var jag till Regeringsgatan sisådär 10 minuter innan portarna slogs upp, som vanligt var det kö, inte bara till whiskyn utan även till ölen. Normalt sätt har det varit ok att knalla förbi kön då man "bara" skulle handla öl men inte denna gången.

Det är otroligt vad vissa handlar, ibland börjar jag undra lite. Tex öl från BrewDog, ok de är rätt stabila men långtifrån världens bästa bryggeri enligt mig. Ingrid var slut 10:45, inte för att det gjorde mig något. Jag har druckit ölet ett antal gånger tidigare så nu är det andras tur att få chansen.

Jag tog det lugnt och köpte dessa:



BeerHere Höstcitra (Kama Citra) har jag inte druckit tidigare så den var given. Jag gillar BeerHere.

BeerHere Høststout har jag druckit förr men då med dess riktiga namn och etikett Ammestout. Vilket trams att den riktiga etiketten och namnet inte godkändes av vårt kära Systembolag.



Nils Oscar 15 har jag redan hunnit med att prova, men då på fat. Blir intressant att se om flaskan skiljer sig något.

S:t Eriks Rauköl har fått rätt bra omdömen hittills så jag passar på att ge ölet en chans.

Tournay Noire en belgisk stout vill jag förstås prova, vet ingenting om bryggeriet okunnig som jag är.

Bröderna Anderssons Brutal Oak Edition, flaskan var så söt så jag kunde inte motstå ett köp.

Shipyard Smashed Blueberry, i ärlighetens namn tillhör inte Shipyard mina favoriter men en blåbärsöl vill jag inte missa.

Cigar City Jai Alai India Pale Ale, någon som vet hur färsk den är?

Cigar City Maduro Brown Ale, nu hänger vi med!

Vet inte riktigt vad jag ska säga om dagens massiva ölsläpp där hela 34 öl lanserades. Nu blev det extra många öl tackvare oktoberfestölen som släpptes idag. Risken är uppenbar att man kan få ryggskott. Nä, jag föredrar det gamla systemet med månadsnyheter och tillfälliga mitt-i-månaden-nyheter. Det är bättre med spridning enligt mitt sätt att se på saken.

Nå, det blir väl till att komplettera med några flaskor, bland annat den sympatiske Thisted Limfjordsporter, Dugges Höstbrygd och Sigtuna Höstporter. Kanske ytterligare någon, vi får se. Ett par oktoberöl blir det nog också, men bara de fåtal som jag ännu inte smakat.



6 kommentarer:

Eddan sa...

Konstigt att Systemet får sälja Citran. Det är ju två nästan nakna personer på etiketten. Hmm...

fajanen sa...

Kan verkligen rekomendera sumpans bolag. Ingen hets och de tar in allt de får ta in. Resten är det bara att beställa.

Weine sa...

Om du tittar till höger på etiketten på Jai Alai hittar du MAY1311. Den borde alltså vara tappad 13 maj 2011.

Gyllenbock sa...

Eddan: lite löjligt det är det i dessa moderna tidevarv men byråkratin ligger förstås alltid steget före eller är det tvärtom?

fajanen: japp, Sumpan är bra. Men jag gillar inte att beställa utan vill helst göra klart affären direkt.

Weine: tack för tipset, såg det inte igår fast jag kollade inte noga. Hyfsat färsk alltså, bra!

Kristopher sa...

Jag gillar inte att dom har slagit ihop släppen och gör ett stort istället.. För mycket på en gång!

Killer sa...

Fajanen, är det du som snor all finöl från Sumpan. :) Håller med dig, det är ett mycket välsorterat Systembolag och där provningsansvarig Lars är duktig.