fredag 24 april 2009

Tjuvstart på ölbloggarträffen.



Sitter på hotellet i Göteborg och njuter av tillvaron. Tillsammans med min polare Eddan satt jag ikväll på Delirium Café och smuttade på en Närke Dubbel IPA Huvill. En ganska trevlig bekantskap som doftade mycket ananas och hade en rätt skön bitter smak. Inte lika brutal som många av de tokiga med samtidigt sköna ölen från andra sidan pölen, riktigt trivsam och lätt att dricka. 3,75/5



När vi satt och njöt av ölen kom helt utan förvarning Jonas från öl i Stockholm in i salongen. Lite senare anslöt även Weine, Christer, Rojo och Victor. Onekligen en liten tjuvstart på lördagens ölbloggarträff.

Förutom redan nämnda Närke DIPA drack jag Ahle Ale, La Fin du Monde, Fantôme Chocolat samt Old Chub från Oskar Blues.

Fan, det är inte helt lätt att nu ikväll försöka skriva detta inlägg, fingrarna tycks leva sitt egna lilla liv.

Det mest minnesvärda med Ahle Ale var att ölet skummade kraftigt, smakmässigt var det ingen sensation. Gjorde sitt jobb, dvs att släcka en törstig strupe. 3/5



La Fin Du Monde var som vanligt mycket trevlig, en hel del värmande alkohol på den rackaren. Mycket parfym och jäst och en trevlig lätt syrlighet. Var det någon som sade ljus lager? 4,25/5

Även Old Chub som var ok men lite tunn på något sätt. Den söta smaken av farinsocker blev till slut aningen jobbig. Tänkte även på whisky då jag drack ölet. "Scottish Style Ale" är en ölstil jag har väldigt dålig koll på. 3/5

Fantôme Chocolat doftade väldigt mycket sjöbotten, något var nog lite knasigt med vår flaska. Någon choklad/kakao kände jag inte alls dock lite kaffe på slutet. Lättdrucken och ganska syrlig var drycken. Lite peppartoner fanns där också. Saisons brukar vara riktigt trevliga, men nja denna var som sagt lite skum. 2,75/5



Delirium Café är ett ganska intressant ställe, lokalen var ok men många av ölen som fanns på listan fanns ej i verkligheten. Dessutom hade många av de beställda ölen sedan länge passerat bäst före datum. Jag vet inte om jag tycker att det är så seriöst.

Kvällens kommentar var helt klart Jonas då han flera gånger sade att "detta är en parodi på Monks i Stockholm". Inget höjdarställe med andra ord, kul att ha besökt dock.

Imorgon smäller det då det är dags för den stora ölbloggarträffen. Väl mött då!

På hotellrummet drog jag av kapsylen på en flaska Kaltenberg 3,5%. Så mycket mer än så blev det ej, efter ett par klunkar hälldes skiten ner i slasken. 1,75 i betyg. Tack och hej!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Låter ju (för det mesta) trevligt. Vi ses senare idag! :)

Gyllenbock sa...

Det är kul att ha besökt Delirium, men kvaliteten på ölen var som sagt lite si och så.

Japp, vi ses lite senare idag. :)

Victor Dahlberg sa...

Det var trevligt att träffas igår - även om det inte var helt lätt att konversera över det långa bordet. Det var dock synd att ni inte hängde med vidare... blev en hel del goda grejer! =)

Anonym sa...

"Jag smakade på ett gott öl i England. Jag tror att det hette pint." / Frank Strandli

Som den ickeangenäma ölkännerskan jag är så skulle jag kunna säga likaså. Ändå har vi samma påbrå. Visst är det dumt, om inte jätteskumt? (Typ som i Alperna..men vad gör du Stig-Helmer?)

Ha det gött!

/ Apan

Jonas sa...

Sjukt kul kväll,synd att ni avvek så tidigt.Ni missade showen på Avenyn...