fredag 3 april 2009

Samla på gamla ölburkar, etiketter m.m.



Häromdagen köpte jag några äldre ölburkar på Tradera. Blev helt enkelt tvungen då jag såg den klassiska Tuborgburken med Perikles. Finns verkligen en massa grejer att köpa, etiketter är nog det vanligaste.

Samlar ni på några ölprylar?

Tänk vad fint det vore att ha en etikett eller två från samtliga svenska bryggerier, såväl sedan länge nedlagda och fortfarande aktiva. Jag har förstått att många av de äldre kan vara rätt dyra då de är ovanliga, inget konstigt med det förstås.

Finns det en sida med bra information om äldre svenska bryggerier? Måste ha funnits hur många bryggerier som helst förr i tiden.

5 kommentarer:

AndersAnd sa...

Jag kanske skulle kunna säga att jag samlar på ölglas, underlägg och öl såklart! Allt tar en jävla plats dock så det går sakta framåt..

ricke sa...

Den där tuborgburken är ju hur tuff som helst.

Ottes sa...

Har en del fina ölglas, lite underlägg och kapsyler samt några flaskor (tomma) från det gamla lokala nedlagda bryggeriet. Har också samlat på mig lite udda ölflaskor (ety burkar är ett otyg ;-)).

Stefan - Beer Drivel sa...

Själv samlar jag inte på något.

Men om du tycker det är intressant så kan jag tipsa om en ölburkssamling på bruksmuséet i Frövi. Det ligger 2-3 mil utanför Örebro. Kan vara intressant om du råkar ha vägarna förbi.

Gyllenbock sa...

Saker och ting tar plats, visst är det så. Jag har ännu inte börjat samla på något seriöst men funderar på det. Äldre svenska bryggerier är det som intresserar mig mest.

ricke: ja, den gamla Tuborgburken med Perikles är verkligen en klassiker.

Stefan: tack för tipset angående Frövi.