söndag 26 april 2009

Lördag i Göteborg, del 1 krogrundan.

Vad ska man säga? Vilken lördag! Helt otroligt kul att få ha upplevt ölbloggarträffen i Göteborg. Ölen som vi provade igår var helt sanslösa. Men det bästa av allt var ändå att få träffa alla er sköna lirare som medverkade under dagen. Speciellt tack till Weine som arrangerade det hela, till Double Bastard som fixade den fantastiska lokalen och till råga på allt bjöd på 9-årig Gulden Draak, till skånepågarna Anders och Niklas som orkade bära med sig all öl samt för de överraskningar ni bjöd på. Tack även till Victor för ölet du bjöd på, äh det är lika bra att i sann Hollywood-anda tacka er alla, inklusive mor och far!

Verkligen superskoj att ha träffat er, tyvärr hann jag inte prata så mycket med alla men det är som det är med den saken.

Tänkte i denna första del skriva lite om de ölen jag drack före och efter själva ölprovningen.

Lördagens första anhalt blev Bishops Arms vid Järntorget. Går man på Bishops Arms vet man vad man får, en rätt stabil ölkedja på alla sätt dock inte världens roligaste. En öl drack jag på Bishops, nämligen en Nils Oscar Vår Ale. Jäklar, det var ju egentligen en Ocean Arbetarporter jag skulle inlett dagen med, men det blev en liten kortslutning i hjärnan helt enkelt. Eller kortslutning och kortslutning, Nils Oscar är det svenska bryggeri som jag jag förut hade bäst koll på. Ser jag något nytt från dem kan jag inte låta bli helt enkelt. Vår Alen hade en ganska kraftig smak med en hel del söta inslag. Lite nötig doft med inslag av det söta som fanns i smaken. Rätt bra beska, ja en rätt bra öl men inget jag direkt känner att jag måste prova igen. 3,25/5



Efter Bishops knallade vi vidare till närbelägna The Rover. Även där blev det lite kortslutning, länge hade jag hört talas om deras mytomspunna hamburgare men likt förbaskat beställde jag en Chilimarinerad kycklingsandwich. Tur i oturen att sandwichen var mycket god! Till maten drack jag en Dugges Celebration. Trevligt öl, skön frisk citrusaktig doft med inslag av de klassiska tropiska frukterna. Smaken humlerik med trevliga toner av ananas och citrus. Fin beska. Helt klart en fin törstsläckare. 3,75/5




Dagens tredje anhalt blev Haket, ännu ett ställe som det är kul att äntligen kunna säga att man besökt. På Haket fanns det mycket kul öl, men till slut var vi några som delade på en flaska AleSmith IPA. Flaskan var på 650 ml och kostade 300 spänn, perfekt delningsobjekt med andra ord. Jag skrev nyss att Dugges Celebration Ale 3Y hade en trevlig doft med inslag av tropisk frukt, det hade även AleSmith IPA men så mycket mer. Verkligen en mycket inbjudande doft, ska man nån gång börja sniffa ja då ligger amerikanska humlebomber mycket bra till. Förutom tropisk frukt fanns där lite russin, citrus samt karamellsötma. Aaaah, vackert! Vad gissar ni att AleSmith smakade? Väldigt mycket tropisk frukt! Mycket gott öl, välbalanserat och härligt på alla sätt. Den härliga sköna beska avslutningen låg kvar rätt länge och smekte tungan. 4,25/5

Vore inte helt fel att prova en helt färsk AleSmith IPA vid tillfälle, gissar att det kan vara tämligen välsmakande. Fast jag måste säga att det är suveränt att äntligen ha smakat AleSmith IPA, en öl som man inte ser i hyllorna varje dag.

Kvällens sista öl drack jag på Tre Små Rum, detta skedde efter vår digra ölprovning. En flaska Southern Tier IPA blev det. Mina stackars smaklökar var ganska trötta vid det här laget. På något sätt kändes ölet väldigt lätt men ändå på ett trevligt sätt. Humledoften var härlig liksom den trevliga beska smaken med de tydliga inslagen av humle och karamell. Måste helt klart prova ölet i dagsljus nån gång, sent på kvällen efter att man druckit öl i världsklass hamnade den stackars IPA:n lite vid sidan av kanalen. Betyg vågar jag dock dela ut, 3,5/5.

Det var inte bara bloggare ute i göteborgsnatten igår, bildbevis har ni här:



Efter 3 Små Rum var tanken att vi skulle till The Rover för att dricka en sista öl, men då radarutrusningen var lite ur spel hittade inte busarna från Värmland David, Fredrik, Eddan och jag dit. Nå, vi fick iallafall en skön liten promenad i den sköna vårnatten, eller vad säger du David? Såg allt lite vingligt ut. På grund av felnavigeringen sade jag inte hejdå till folk, men jag hoppas att det inte gör så mycket.

Sammanfattningsvis vill jag säga att The Rover, Haket och 3 Små Rum är ställen jag gärna besöker igen. Olika till karaktären men väldigt bra och stabila ställen. Känns perfekt att ha besökt dem, ok att det inte var så långa besök men det kommer säkert fler tillfällen hoppas jag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Haha. Var nog tur att vi inte hittade till The Rover ändå. Kände att det blivit lite mycket :P

affe sa...

Väldigt kul att läsa om era strapatser, även om man inte bloggar själv utan bara snyltar och läser era bloggar dagligen.

Fredrik sa...

Önskar jag hade varit med, verkade grymt, sitter nu och tröstar mig med en ale smith ipa och en stone ruinatuion :-)

Hoppas detta kommer att upprepas.

AndersAnd sa...

Ja efter tre små rum så blev det ganska hektiskt drickande på The Rover, kvällens peak sen gick det utför hah.. Allt på ett positivt sätt då såklart.

Gyllenbock sa...

David: tur att The Rover finns kvar. Ett ställe man verkligen kan tänka sig att besöka igen.

affe: det var verkligen kanonkul, bättre än vad jag hade förväntat.

Fredrik: det måste upprepas! :)

andersand: fasiken att vi inte lyckades hitta till The Rover, nå så kan det gå.