fredag 19 december 2008

Goose Island Bourbon County Stout



Då var det äntligen dags att prova Goose Island Bourbon County Stout. Bryggeriet Goose Island startade som en bryggpub i Chicago 1988. Pga den stora populariteten öppnades ett större bryggeri 1995. Noterbart är att vattnet till bryggeriets produkter hämtas från Lake Michigan, ett vatten som filtreras av bryggeriet.

Flaskan har ett vackert utseende, etiketten är enkel och stilren. Textens typsnitt är gammaldags, jag gillar det. Ölet är starkt, 13%. IBU på 60. Värt att notera är att ölet lagrats 100 dagar i bourbonfat.

Vätskan är svart och härligt trögflytande, så som det brukar vara då man häller upp en bra stout. Skummet är litet och mörkbrunt, försvinner snabbt.

Ur glaset kommer en ganska tydlig doft av alkohol, malt, kaffe, toffee och lite toner av bourbon. Första smaken jag känner är lakrits. Andra klunken bjuder på choklad, kaffe, frukt, alkohol och sköna vibbar av bourbon och "trä". Ölet känns ytterst välbalanserat, den höga halten alkohol känns givetvis men inte alls på ett negativt sätt som fallet är med alkoholstarka majsöl. Eftersmaken är lång och härlig. I ungefär 45 minuter njöt jag av detta öl, ölet var lika gott från första till sista klunken.

Kan inte fatta att jag helt missade Goose Island då jag i mars besökte Chicago, fast å andra sidan är det omöjligt att hinna med allt.

Har ni läst såhär långt gissar ni nog att mitt betyg kommer att bli högt, faktiskt det allra högsta.

5/5

Verkligen ett underbart öl, tur att jag köpte några flaskor. Gissar att detta öl blir än bättre med ett par års lagring. Vilken upplevelse! Vi snackar om öl man gärna tar med sig till graven.

Undrar vad den gode Göran Winbergh skulle säga om detta öl?

4 kommentarer:

Ottes sa...

Göran Winbergh är i mångt och mycket en "tönt". Dels tycker han inte att man skall lagra öl, i alla fall inte längre än till sista förbrukningsdatum (vilket t.ex. både Fullers tycker är ok med sin vintage ale & spendrups med sin special ale), dels har han en gång kallat Anchor Christmas Ale för "en kryddspya".

Anonym sa...

Ja, och när han i sitt senaste svar kallade cascade-humle (och annan amerikansk humle) för en farsot som spridits över jorden så... försvann det sista lilla hoppet man hade om honom...

Gyllenbock sa...

Tidigare idag läste jag på Aftonblaskans sida vad Göran svarade på frågorna han fått. En del svar är riktigt komiska, andra tragiska.

dempa sa...

Göran Winbergh framstår mer och mer som Aftonbladets motsvarighet till Spotbladets Tomas Ros.