måndag 1 december 2008

Decembernyheter, ölkvinnan, entusiaster, hyllan



Dagens besök på Systembolaget på Regeringsgatan i Stockholm var nog det roligaste besöket jag varit med om, det var snudd på show. Kön var lång, redan kring nio på morgonen var det en massa människor som förväntansfullt väntade. Många köade givetvis efter Mackmyra Special. (den var slut inte många minuter efter att de öppnat butiken) Han som fick sista flaskan fick faktiskt en spontan applåd, bara en sådan sak. Många köpte lådvis med champagne, finanskris vad är det?

För egen del siktade jag givetvis på ölhyllorna, fanns en hel del intressant och kul bland decembernyheterna. Köpte Thomas Hardys Ale, Saison d'Erpe-Mere, Kulmbacher Eisbock samt Stone Imperial Russian Stout. Samtliga fyra känns som riktiga höjdare, ja Thomas Hardys är det garanterat. Stone Imperial är väldigt besk, ja det blir kul att prova. Saisonen verkar väldigt spännande, en öltyp jag sällan dricker. Även Eisbocken är jag mycket nyfiken på, kul typ av öl. Hade gärnat köpt lite mer men då mina underarmar är så extremt svaga var jag tvungen att begränsa mig

.


Varför var då detta besök så kul? Jo för att folk var glada och tog sig tid att prata med varandra. Tex var det en äldre herre som var överlycklig över att Kulmbachern återigen hade hittat till hyllorna, i 13 år hade han väntat. Han sade även att jag skulle vara glad för att jag slapp köpa öl på 70 och 80-talen. Utbudet var inte kul på den tiden enligt honom. En annan entusiast hyllade Saison d'Erpe-Mere, tydligen hade han besökt det lilla bryggeriet i somras. Ja han hade besökt samtliga belgiska bryggerier, snacka om skön lirare. Men skönast av dem alla var ölkvinnan, ja en kvinna på dryga 30 som kunde mer om öl än vad jag kan. Var hittar man en sådan fager mö? Någon som vet? Hör av er isåfall.

Som om inte detta var nog blev det på hemvägen även ett besök på ett annat Systembolag, ville givetvis ta en titt på deras "hylla". Vad hittade jag då där? Jo, fem olika rackare från eminenta Nynäshams Ångbryggeri. De ölen kommer att provas lite senare då några kamrater och jag skall ha en "Nynäsafton".



Snacka om att detta blev en måndagförmiddag att minnas.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Ingen Mikkeller? Trevligt med Nynäshamn också. De gör så otroligt bra öl. Har bara testat Bedarö, Bötet och nu senast Mysingen, men alla har varit fantastiska. Skulle bra gärna vilja testa mer. Framförallt Smörpundet Porter (den kom in i beställningssortimentet nu?).

Gyllenbock sa...

Ingen Mikkeller idag, men det blir nog ett race lite senare i veckan. Orkade inte bära så mycket idag. :)

Första ölet från Nynäs som jag drack var Mellsten Mild, men nu är det minst 5 år sedan jag senast drack det. Nynäshamns Ångbryggeri är min favorit bland de svenska mikrobryggerierna.

Anonym sa...

Nej, det kan tänkas! Skulle ju vara en omöjlighet (om man inte hade hjälp dvs.) att bära allt i dag. Särskilt om man ger sig på magnum-flaskan på Anchor :)

Gyllenbock sa...

Anchors magnumflaska såg verkligen tuff ut. Apropå att bära, den var en lirare som mer eller mindre fyllde en hel taxi med flaskor och lådor.

Tyvärr är ju Nynäshamns hemsida dålig, men det står iallafall att man kan beställa Smörpundet i beställningssortimentet.

http://www.nyab.se/

steffu sa...

Du tycks vara överallt med ditt ölprovande hinner du överhuvudtaget med något annat.

Lycka till med detta projekt

Ö:steffu

Gyllenbock sa...

Jodå Stefan, nog hinner jag med en del annat också. Dock har jag haft lite flyt på sistone, ja ledig vecka då nyheterna har släppts. Det kallas bra tajming.

dempa sa...

Åh, hade också velat köpt på mig lite blandat från Nynäs. Du borde försöka få med Indianviken, Bedarö och en Brännskär Brown Ale till provningen :)

Gyllenbock sa...

Bedarö och Landsort finns i ordinarie sortimentet så de är klara, blir även en Mysingen samt Bötet till provningen. Återstår att se om jag lyckas få tag på några andra, Indianviken vore kul att hitta någonstans.

Hur många olika öl har Nynäs egentligen tagit fram?

Anonym sa...

Stämmer att Smörpundet kommit in i beställningssortimentet nr 86545-01 från 1/12

Skål! :)

soppor ur ett äktenskap sa...

Trevligt med ännu en fin ölblogg!Vi befinner oss i Finland så tyvärr har vi ju inte helt samma sortiment som ni. Men vi har ju en del annat i stället. Och nu senast var vi på en liten ölklosterrunda i Belgien och där finns ju ett och annat.

Gyllenbock sa...

Er Belgienresa lätt riktigt kul!

Har kikat på Alkos utbud, och tyvärr verkar de ligga lite i lä jämfört med Systembolaget.

Jonas sa...

Hade hon mörkt hår&var ganska hårt sminkad&smal med mörka ögon&av normallängd?