fredag 27 augusti 2021

Sovmorgon, Kaisla, Stones och hem med Gabriella. Helsingfors, söndag 15/8.

Utcheckningen från Marski var senast klockan 12:00, tiden fram tills dess tillbringades på rummet. Riktigt skönt är det att ibland verkligen bara ta det lugnt. 

Kändes som hela hotellet skulle checka ut klockan 12, kön var lång men det gick ändå rätt smidigt. Undrar var alla dessa horder av människor varit? Inte såg jag särskilt många andra gäster under vistelsen. 


 

Påtagligt unga och välmående var de flesta, Marski tycks vara lite av ett "innehotell" i Helsingfors som attraherar det fina folket, sedan finns det förstås alltid lysande undantag som jag. Apropå hotell, någon gång vore det skoj att bo en natt på Hotel Kämp, det som av många som har koll anses vara Nordens bästa hotell. (Mannerheimsviten kostar runt 100.000 SEK per natt) Undrar om det ingår några schyssta öl i det priset? Koff eller Karhu?

Nog om hotell, några timmar skulle slås ihjäl innan resan hem med Sverigebåten M/S Gabriella. Varför inte titta in på Oluthuone Kaisla?


 

Stället var sig likt, lugnt tidigt på en söndag även om det lite senare kom in ett gäng killar och tjejer som tycktes fira att det var söndag eller något liknande. Kom på då jag skriver dessa rader att jag aldrig varit på Kaisla då där är full fart och stimmigt.

Ett par öl dracks på Kaisla, Tornion Kaislan Torniolainen och den helt nya Mallaskoski Kaislan Vilho IPA. Bägge två hittas bara på Kaisla. 


 

Denna gången tyckte jag att IPA:n var godast, förstås väldigt färsk med grapefrukt och lite karamell. 

Stone's besöktes också innan det var dags att ta spårvagnen till hamnen. Det är inga problem att gå till hamnen då det tar 20-25 minuter från city men då kofferten var tung (stensamlingen hemma fick fina tillskott) så valde jag spårvagnen.


 

Men innan det hanns det alltså med en öl på Stone's, en Primator Stout. Den kändes krämig och småtrevlig.

Om båtresan hem finns det inte så mycket att orda om, det blåste fint men Gabriella bjöd upp till dans så vågorna märktes knappt.


 

Hytten som jag hade var betydligt trevliga och större än den jag hade till Åbo, kostade bara 250 kronor mer jämfört med en standardhytt. Högst upp på däck 11, drycken i kylen ingick i priset. 


 


Vattenflaskorna konsumerades, liksom en Lapin Kulta. (den andra tog jag hem till farsan som en furstlig souvenir)


 

Ölsuget var inte stort däremot var jag hungrig, En trerätters i A la Carte blev det, förrätten var klart godast, skagenröra går det inte att tröttna på. 


 

Både på kvällen och på morgonen tillbringades en hel del tid ute på däck, sommarvädret var ju så trevligt.

 



 

Har aldrig sett så många hundar ombord som på denna överfart, de rackarna kastade vatten lite här och där ute på däck. (annars så finns det en "låda" där de kan göra det de ska)



Passade även på att ögna igenom nyheterna. En del människor som jag pratat med genom åren tycker att det skrivs och visas för mycket om Andra världskriget, att det är hög tid att gå vidare då historia är "tråkigt". Jag håller inte med om det. Läste en gripande artikel i Ilta-Sanomat om en 83-årig farbror som äntligen fick begrava sin pappa som föll på det Karelska näset under Vinterkriget 1940. Han var bara 2 år gammal då fadern som var 24 år dog. Pappans kvarlevor hade hittats och äntligen kunde de begravas i vigd jord. 


 

Helt klart en mycket trevlig vistelse var det i Finland, ett land som av naturliga orsaker ligger mig varmt om hjärtat. Någon ny resa finns inte i kikarsiktet just nu, vi får se hur det utvecklar sig med viruset nu när vi går mot höst.


 



4 kommentarer:

Magnus Bark sa...

En av livets stora gåtor: Varför har Viking Line alltid apelsin-Fanta som läsk i de dyrare hytternas kylskåp?

Gyllenbock sa...

Magnus, det är en synnerligen intressant gåta. Tyvärr har jag inget svar. Synd att de inte har godare öl i kylskåpen.

Jonas sa...

Ser fram emot att läsa om din nästa resa.Alltid en fröjd.

Gyllenbock sa...

Jonas: en kombination av Prag och Bamberg skulle det nog kunna skrivas en del om. Är inte direkt långt mellan de ställena, typ 30 mil fågelvägen. Eller ungefär som ett bättre Turf-pass.