torsdag 25 mars 2021

Pilsner Urquell på två olika sätt.

För några veckor sedan kände jag mig rejält sugen på en pilsner eller två. Det fanns inget annat att göra än att bege sig till Bar Central i Stockholm. De har färsk opastöriserad Pilsner Urquell på tank, eller "Tankovna" som det heter. Det intressanta med Tankovna är att det färska ölet aldrig möter syre från det att det lämnar bryggeriet i Plzen till det att ölglaset ställs fram. Från att tanken har öppnats bör den tömmas fem dagar efter första upphällningen. 



Var ett tag sedan jag drack Pilsner Urquell men kan direkt säga att på Tankovna så är det något helt annat än på flaska/burk. (allt annat hade förstås varit förvånande)


 

På Bar Central kan man få sin Pilsner Urquell upphälld på tre olika sätt, Hladinka, Snyt eller Mliko. Jag testade två av varianterna, började med en Hladinka som är det vanligaste sättet att servera pilsner i Tjeckien. Lent och läskande, inte alls dumt. 

Något som jag aldrig tidigare testat i mitt liv är att dricka en skumbaserad pilsner, Mliko. Helt klart annorlunda jämfört med Hladinka, krämigare, sötare och med ett humligare skum. 


 

Förr i världen kunde man servera Mliko som en dessert eller till damer som inte var några stora öldrickare. Det kunde även hända att bartendern efter att notan var betald gav en gratis Mliko som sängfösare.

Sällskapet vid bordet bredvid var smått häpna då de såg glaset med en massa skum, det kan man ju förstå. Mliko är ändå inte något man ser på varje krog. Helt klart både intressant och skoj att ha testat. 


Inga kommentarer: