onsdag 13 januari 2021

Mina pubbesök i Stockholm 2020.

Funderade häromdagen på förra årets pubbesök. Kom fram till att det kan vara intressant att om några år läsa om hur många pubbesök (eller ställen där jag drack öl) det blev för min del under det "spännande" året 2020. Noterbart är att det inte blev några pubbesök eller restaurangbesök utanför Stockholmsområdet det gångna året. (senast det hände var på det glada 1900-talet)


Januari: 

20/1 Man in the Moon, Waza Restaurang & Bryggeri, Bishops Arms Vasagatan.   

31/1 Bishops Arms Sundbyberg, Caledonian Inn, Spånga, Lilla Barkarby.

Mars: 

3/3 Stigbergets Fot, Zum Franziskaner, Bryggeri Munkbron.

12/3 Omnipollos Hatt, Akkurat, Stigbergets Fot, Man in the Moon, Lådan, Bishops Arms    Sundbyberg.  

Juni: 

4/6 Riddersvik Gård, Hässelby. 

26/6 Smakverkstan Bryggeri, Bromma. Restaurang Sorbon, Bishops Arms Sundbyberg. 

Juli: 

1/7 Nya Carnegiebryggeriet, Zum Franziskaner, Akkurat.

2/7 Man in the Moon, Omnipollos Flora, Mikkeller, Omnipollos Hatt, Stigbergets Fot, Oliver Twist, Akkurat, Zum Franziskaner.

28/7 Omnipollos Hatt, Waza Restaurang & Bryggeri, Mikkeller, Bishops Arms Sundbyberg.

30/7 Omnipollos Hatt, Oliver Twist, BrewDog Södermalm, Whippet Lab, Beer & Play, Stigbergets Fot, Zum Franziskaner. 

Augusti: 

4/8 Görvälns Slott, Järfälla.

6/8 Fjäderholmarnas Bryggeri, Hobo Hotel, Ölstugan 1892 Tullen Sveavägen, Man in the Moon, Bishops Arms Vasagatan. 

8/8 Brödernas by Hopsan, Beer & Play, Akkurat, Oliver Twist, Stigbergets Fot, Bryggeri Munkbron.

11/8 Soldaten Svejk, Caledonian Inn, Spånga. 

13/8 Sandhamns Världshus, Dykarbaren Sandhamn, Waza Restaurang & Bryggeri. 

15/8 Lilla Parkkaféet, Djurgården, Ölbryggan, Zum Franziskaner, Stigbergets Fot.

September: 

30/9 Omnipollos Hatt, Oliver Twist, Zum Franziskaner, Bryggeri Munkbron. 

Oktober: 

20/10 Bishops Arms Sundbyberg, Stigbergets Fot, Zum Franziskaner.

28/10 Man in the Moon, Omaka, Lådan, Pub Anchor.  

 

Att börja året med att besöka Man in the Moon har jag gjort i många år då de kört olika teman i januari. 2020 var det femte året i rad som Månen hade intressanta öl från en amerikansk delstat. Florida var det som gällde i 2020. 

 


 

I februari blev det noll pubbesök på hemmaplan av den enkla anledningen att jag då fokuserade på att dricka öl utomlands. Mars bjöd på ett par pubrundor, bland annat besöktes det nyöppnade Stigbergets Fot för första gången. Stigbergets Fot har ett intressant utbud på fat liksom goda hamburgare. Gillar stället även om lokalen inte är den i mitt tycke allra "mysigaste" i Stockholm. 

 

 

Sedan tog det tvärstopp då Coronan, restriktionerna och det allmänna läget gjorde att det inte kändes som prio ett att besöka puben. Mellan 12/3 och 4/6 blev det noll öl köpta på lokal, 84 dagar. Snacka om ökenvandring men det finns förstås värre öden. Undrar vad Kapten Haddock hade sagt om det? Jag kom osökt att tänka på då han höll på att dö av törst då han var i Sahara i albumet "Krabban med guldklorna."

I början av juni promenerade jag till trevliga Riddersvik Gård där det var fint att sitta och dricka ett par öl. Senare i juni blev det en pubrunda där bland annat Smakverkstan besöktes. Smakverkstan var trevligt, det är aldrig fel med ett bryggeribesök. (det klart minsta bryggeriet jag besökt)

 

Juli bjöd på hela fyra pubrundor, nya ställen som besöktes var Omnipollos Flora, Whippet Lab och Beer & Play. Ölmässigt kändes månaden nästan helt normal förutom att det märktes att det var färre personer än vad det brukar vara på de allra flesta ställena, färre än normalt var också utbudet på kran på några ställen. Omnipollos Flora ligger i Humlegården och är väl värt ett besök då de har öppet under det ljusa halvåret. 

 

 

Whippet Lab brygger eget öl vilket är kul, mycket mer än så har jag inte att säga om det stället då besöket var kort. Beer & Play var modernt och stabilt. Nya Carnegiebryggeriet som också besöktes i juli hade jag inte varit på sedan de öppnade 2014, stället var sig likt tyckte jag. Nya Carnegiebryggeriet är helt ok men ibland önskar jag att de kunde ta ut svängarna lite mer. Den givna ölmässiga höjdpunkten var annars att två dagar i rad dricka Cantillon FouFoune på fat på Zum Franziskaner, snacka om världsklass på både Zumen och ölet i fråga. 

 

 

Har i många år haft sommarsemestern i augusti, så även 2020. Fast någon semesterkänsla var det inte tal om då jag sammanlagt jobbade hela två dagar maj-juli. Hursomhelst så blev det en del för mig nya ställen även i augusti. Ölstugan Tullen 1892 Sveavägen, Brödernas by Hopsan, ett par ställen ute i Sandhamn samt Lilla Parkkaféet på Djurgården. Ölstugan var ok men de två som tidigare fanns i Stockholm tyckte jag var bättre. Brödernas by Hopsan gav mersmak, besöker gärna det stället igen. 

En sommardag ute i Stockholms skärgård slår det mesta. Jag har varit en hel del i skärgården men märkligt nog var det första gången som Sandhamn besöktes. Sandhamns Världshus bjöd på en fin miljö och god mat fast ölutbudet kunde förstås ha varit bättre. (mina skärgårdsfavoriter om man inte har en egen båt är annars Landsort och Rödlöga. Hatkärlek känner jag för Mällsten där jag fick äran att spana efter ubåtar på 90-talet. Melkatraz var det några som kallade ön)

 

Lilla Parkkaféet var det en ren slump att det ens besöktes i samband med en långpromenad Djurgården runt. En del olika tjeckiska öl har de på flaska men det som jag främst förknippar stället med är att jag där åt förra årets i särklass tråkigaste bit mat. En liten portion med noll känsla som dessutom inte var direkt billig. Alla dessa "turistfällor". 



 

September blev en lugn månad, endast en runda på stan eller närmare bestämt i området kring Slussen. Där finns det onekligen ett flertal stabila ställen så allmänna färdmedel eller andra typer av transporter behöver ej nyttjas. Så länge apostlahästarna är pigga och alerta så räcker det med dom. 

 


 

Jämfört med september blev det dubbelt upp i oktober. Ett nytt ställe besöktes, bryggeripuben/restaurangen Omaka. Omaka kändes som ett ställe som jag inte komma att besöka dagligen men kanske någon gång per år. Noterbart är att jag också vågade mig in på Pub Anchor för första gången sedan slutet av 1900-talet. Ölutbudet var överraskande bra, runt 70 olika på burk eller flaska. Vad som fanns på fat glömde jag bort att titta på.

Sammanfattningsvis så blev 2020 spretigt, det allra mesta hände i juli och augusti i övrigt var det lugnt med pubbesöken, särskilt då från mitten av mars till början av juni då det inte blev några besök överhuvudtaget på en pub/krog. 

När detta skrivs är det prick 77 dagar sedan det senaste pubbesöket, "rekordet" från mars-juni kommer alltså att slås. Tråkigt är det men som läget är just nu så är det som det är. 

Slutligen, topplistan för de ställen som jag besökte flest gånger under 2020 fick detta utseende: (antal besök och datum för det senaste besöket)

Zum Franziskaner, 7 besök. 20/10.

Stigbergets Fot, 7 besök. 20/10. 

Omnipollos Hatt, 5 besök. 30/9. 

Bishops Arms Sundbyberg, 5 besök. 20/10. 

Man in the Moon, 5 besök. 28/10. 








 


Inga kommentarer: