söndag 7 juli 2019

Lördag 15/6 i Wroclaw.

Lördagen i Wroclaw inleddes med en hyfsat lång promenad innan det blev för varmt för dylika övningar. Hela 35 grader var det som mest på lördagen, eller för att vara exakt så toppade det på 34,6 grader.






Efter motionspasset var det läge för lunch, den intogs på ett ställe som heter Targowa Craft Beer & Food. Ett ganska stort ställe som hade sin stora restaurang och bar i en källare. Vi valde dock att sitta på den varma uteserveringen. Polsk mat är mättande och oftast rustik, något som det inte går att ogilla. Piroger och en tallrik som inte var något för vegetarianer satt som ett smäck. Depåfett från gris (ister) är verkligen gott att ha på en bit bröd.



Dryck till nämnda lunch blev en session IPA med namnet Kopyra &Widawa Shark och en klassisk tjeckisk pilsner med namnet Krakonos Svetly Lezak 12. Båda ölen var lättdruckna och klart lämpliga då svettdropparna i pannan var rejäla.



En kortare paus på det svala hotellrummet gjorde mumma innan det var dags inleda eftermiddags/kvällsrundan.



Vårt första stopp på rundan blev på moderna AleBrowar Wroclaw, ett ställe som hade en påtagligt ung publik och anställda. Som sagt, ett modernt ställe som mycket väl hade kunnat funnits i vilket västland som helst. (alla dessa fördomar mot "öst")



Ett par öl dracks, den godaste denna gången var en neipa med namnet AleBrowar New England DDH DIPA Simcoe + Mosaic. Väldigt drickvänlig och fint fruktig, en av de bättre inom stilen som jag druckit på senaste tiden.



Efter AleBrowar var vi tvungna att gå i hela två minuter för att komma till Szynkarnia. Szynkarnia var ett intressant ställe, då man kliver in ser det ut som ett litet café men längre in hittas en liten bardel. En trappa upp fanns det en mindre övervåning/loft.





Även på Szynkarnia var publiken ung, men som på de allra flesta andra ställena var det nästan jämnt fördelat mellan de bägge könen, det tycker jag är trevligt. Två ok men inte alltför spännande öl dracks på Szynkarnia, Salamander Strawberry Milkshake IPA och Maltgarden Clouds Will Be Clouds.



Noterbart är att det fanns några öl från The Bruery och Hoppin Frog i kylen, sistnämnda (då handlade det bland annat om Hoppin Frog Suh Mow A Cookie Beer) kostade ungefär motsvarande 300 kronor. Importerade öl är betydligt dyrare än de inhemska, fast det är förstås inget konstigt med det.

Precis som med AleBrowar så tyckte jag om Szynkarnia, hade lätt kunnat suttit betydligt längre på de bägge ställena men andra förpliktelser väntade, som att fylla magen med mat.

Inför resor brukar jag lite snabbt titta om det finns någon särskild restaurang att besöka, i Wroclaw fanns det en som i mitt tycke verkade riktigt intressant, nämligen Konspira. Restaurangens tema handlar om Solidariet och motståndet mot den vidriga kommunismen. Servicen var lite annorlunda, bland annat tog det väldigt lång tid att få betala då vi skulle runda av. (vi borde ha testat den klassiska varianten att bara gå då man väntat alldeles för länge på att få pröjsa)



Där gick jag visst händelserna i förväg, nå efter att maten var beställd visade det sig att väderprognosen stämde perfekt ty det hördes åska och det började regna. Vissa av de anställda blev lite nervösa av allt regn men vi satt bra till på uteserveringen så vi blev inte träffade av särskilt många regndroppar. Inomhus var det förvisso en annorlunda inredning med en massa detaljer att titta på men där hade jag inte velat sitta då det var så väldigt varmt. Det var ingen tvekan vad jag skulle ha från menyn, nu råkade det vara den dyraste rätten men det spelade noll roll. (120 svenska kronor kostade anrättningen)



Maten var i mitt tyckte alldeles ypperlig och härligt gammaldags, ja Golonka skulle jag gärna äta betydligt oftare. Snålvattnet börjar rinna nu när jag tänker tillbaka på måltiden. Portionen var riktigt rejäl, pinsamt nog orkade jag inte äta upp allt. På Konspira var jag inte intresserad av ölutbudet, som inte heller var alltför spännande. Blev bara en ganska tråkig Miloslaw Blonde Ale till maten.



Inte helt förvånande satte maten stopp för det värsta ölsuget. Det var skönare att i sakta mak knalla omkring i kvällsvimlet och titta på folk och byggnader än att tänka på öldrickande.



Ett sista ölstopp blev det dock, nämligen på Kontynuacja. Det visade sig vara ett fräscht ställe men med en alldeles för hög ljudvolym kvällen till ära. Det är aldrig skoj då man måste skrika till varandra för att överhuvudtaget kunna föra någon slags konversation. Vi mäktade bara med en varsin öl innan vi retirerade ut från stället.



Mitt val föll på en polsk saison med namnet Dolina BroBRU Cerbiatto. En lätt och ok öl, fanns inget som stod ut som jag fastnade för men klart drickbar.

Glass och några rumsöl fick avsluta en trevlig dag. Wroclaw måste jag givetvis rekommendera folk att åka till, ligger inte alltför långt från Sverige. Polen är prisvärt för en svensk. Att polackerna gillar kött i alla dess former kan jag inte ge annat än tummen upp för. Rent och snyggt är det, lite annorlunda jämfört med Stockholm, exempelvis såg jag inte en enda tiggare för omväxlingens skull. Gillar även den polska raka stilen utan en massa onödigt snack. Vissa skulle säkert kalla Polen för lite gammaldags men för egen del trivdes jag alldeles ypperligt där.



Ölmässigt var det också klart positivt, det fanns fler ställen att besöka än de som jag skrivit om men de får vänta till ett eventuell framtida resa. Bland ställena märkets väldigt moderna sådana liksom mer traditionella, även bland ölstilarna var mixen bra, finns något för alla. Na zdrowie!

Inga kommentarer: