fredag 11 januari 2019

Pubbesök 2018

Mitt förra inlägg om ölåret 2018 fick mig att fundera över vilka ställen i Stockholm som jag främst brukar besöka då en öl eller två ska avnjutas. Pubrundorna med grabbarna blir färre och färre men ibland slår vi till och besöker den stora staden.

Efter att ha kollat igenom Internetbanken samt andra källor kom jag fram till att dessa ställen besöktes mer än en gång under det gångna året:

1. Bishops Arms Sundbyberg och Lådan 7 besök
2. Omnipollos Hatt 6 besök
3. Akkurat och Man in the Moon 4 besök
4. Oliver Twist, Mikkeller, Zum Franziskaner och Bishops Arms Gamla stan 3 besök
5. BrewDog Södermalm och Ölstugan Tullen 2 besök

Jag blir inte förvånad över att se vilka två ställen som ligger i topp då Bishops i Sumpan verkligen blivit bättre de senaste åren, dessutom ligger stället närmast då man ska rulla hemåt. Något jag noterat de senaste året är att omsättningen bland personalen har varit större jämfört med tidigare år.



Lådan är en ny favorit hos mig, visst känner jag mig lite gammal där bland alla ungdomar men maten är riktigt god och öltutbudet varieras konstant. Folkligt och trevligt är det, alla är välkomna.

Omnipollos Hatt, eller Hatten som vi säger är schysst ställe med väldigt goda pizzor. Deras egna öl är oftast stabila, ibland kör de intressanta tap takeovers men då får man räkna med väldigt mycket folk i den lilla lokalen, eller ja det är nästan alltid mycket folk på Hatten. Bäst är att gå dit efter lunch på en vardag, då brukar det vara lugnt och skönt.





Akkurat besöker jag inte alls lika ofta som tidigare. Gillar förstås stället mycket men med alla nya ställen som dyker upp så blir det inte lika många besök som tidigare.



Man in the Moon håller sin jämna nivå år efter år, gillar deras temamånader, särskilt januari de senaste åren då de kört öl från olika amerikanska delstater. (just nu pågår New York-veckor för den som möjligtvis missat det)

Oliver Twist finns alltid med på ritbordet då storslagna pubbesök planeras även om besöken där också är färre jämfört med tidigare. Mikkeller vet man vad man får på, men hypen är inte alls som den var för några år sedan, inte i min bok i alla fall.




Zum Franziskaner hoppas jag på att besöka lite fler gånger i år, ett härligt ställe om man vill tillbaka till sina "ölrötter". (samt matrötter)



Bishops Arms Gamla stan ligger väldigt nära tunnelbanan så det är lätt att ta sig hemåt därifrån om inte annat. Lokalen hör till de bättre i kedjan, dessutom är det för det mesta lagom mycket folk där.

Besökte inte BrewDog Kungsholmen en endaste gång under 2018, beror främst på att stationen vid Karlberg inte längre används. Däremot blev det ett par besök på BrewDog Södermalm. Helt ok ställe det med.




Ölstugan Tullen är ett relativt nytt ställe, var nöjd med förra årets två besök. Ibland har de rätt udda öl från svenska småbryggerier som är svåra att hitta på annat ställe, öl från gotländska Snausarve Gårdsbryggeri är ett exempel.

Ställen jag saknar är Bishops Arms Folkungagatan och NK Ölbar, sistnämnda stängde i maj 2018. Gillar inte att shoppa men på ölbaren var det trevligt att slinka in lite då och då, särskilt med tanke på deras låga priser.

Ställen som borde besökas oftare är Soldaten Svejk, Katarina Ölcafé med flera men det finns inte tid till allt. Ett ställe som Nya Carnegie har jag bara besökt en gång sedan de öppnade 2014. Undrar hur det ser ut den dagen då jag är pensionär? Pensionärsrunda på olika pubar vore minst sagt en höjdare.



Inga kommentarer: