onsdag 3 oktober 2018

Några öltips på SBWF.

Imorgon är det alltså dags för den andra och avslutande helgen av årets ölmässa i Nacka. Under den gångna helgen var det några som undrade om jag druckit något gott? Visst hade jag det även om topparna blir allt svårare att hitta ju fler öl jag provat, inte så konstigt det kan man tycka.

Några öl som jag tycker är värda att hålla utkik efter är dessa:

Ölvisholt Lava Barrel Aged som hittas i Wicked Wines monter. En fin öl som innehåller lakrits, lite whisky, choklad och rök. Var ganska länge sedan jag drack något nytt från isländska Ölvisholt så det var en trevlig överraskning. Skulle helt klart vilja dricka ölet igen.



Firestone Walker Feral Vinifera hittas i Spendrups monter. Fint syrlig med druvor, ek och mild funk. Verkligen kul att fått prova den tycker jag allt.



Duggest/Tempest/Gipsy Hill/Wiper and True We Are Beer Edinburgh hittas hos Brill. Mumsig och fyllig Imperial Stout med mörk malt, choklad, lite vanilj och en trevligt värmande avslutning. Dugges är verkligen inne på en vinnande trend just nu, nästan allt de gör blir gott.



This Is How To Skippa Efterrätten Chocolate Stout. Precis som namnet förpliktigar så kändes ölet som en efterrätt, mycket chokladsås både i doft och smak. Hade varit skoj att ha lite vaniljglass som sällskap till ölet.

Oud Beersel Rabarber som serveras från Bag-in-box hos Brewery International. Väldigt lättdrucken och trevligt syrlig med fina toner av rabarber. Utan kolsyra så lätt att hälla i sig.

Wormtown Tennessee Tats finner man hos Brewers Association/OT. Behagligt rostad med bourbon, vanilj och ek. Värmande känsla i avslutningen. Gott det är det.

Paradox Beer End of the Beginning Vol III hittas även den i ovannämnda monter. Syrlig och uppfriskande med bär, funk och lite citrus.



White Pony Insomnia är värd att hålla utkik efter i Belgoklubbens monter liksom förstås ett flertal andra öl. Trevlig rostad och men en liten syrlig knorr. Eftersmaken satt kvar en stund.



Kan förstås inte garantera att alla ovanstående öl finns att smaka den kommande helgen men finns de inte så finns det nog en hel del annat att fresta smaklökarna med.

Något som jag kan känna saknades under den första veckan var en riktigt god IPA eller DIPA. Återstår att se om någon sådan hittas kommande dagar.

Inga kommentarer: