torsdag 23 november 2017

Öl i Hong Kong, måndag

En ledig måndag i Hong Kong, ja det är sannerligen inte illa. Det var min sista dag i nämnda stad för denna gången. Började som så många gånger tidigare med att bara spatsera omkring i lugn och ro.

Dagens första ställe låg på andra sidan sundet så det var bara att ännu en gång ta båten över. Kowloon Taproom öppnade 2015. I november samma år besöktes stället och den gången var det ett riktigt trevligt besök där det pratades en hel del öl.



Nu var det inte lika mycket snack då damen som serverade mig inte var alltför pratglad. Ölutbudet var stabilt, 12 på fat och ett antal flaskor. Samtliga öl, både på fat och flaska var från Hong Kong. Under besöket 2015 fanns det även några flaskor från USA men inte denna gången. Fint nog gick ölen att köpa som en flight om fyra öl. (gick även att köpa en "megaflight" med alla 12 fatöl men det hoppas jag gladeligen över)



Kowloon Taproom är en typ av ställe som jag gillar. Ligger bra till, skoj med idel lokala öl och stämningen har alltid varit mycket lugn då jag varit där. På måndagen var jag ensam gäst i en 30 minuter eller så. (ibland är det kul med en stimmig stämning men generellt sett så föredrar jag då det är lugnt)



Då jag kände mig nöjd tog jag god tid på mig att ta mig tillbaka till ön. Lite vila på rummet innan ett kortare kvällspass skulle inledas. SAS-flighten hem till Arlanda avgår tidigt, redan vid niotiden så det var inte tal om något längre nattsudd. Då jag flyger långt vill jag vara pigg och fräsch.

Ett ställe som var nytt för mig är 65 Peel som ligger på nämnda adress. Det visade sig vara ett hyfsat stort ställe för att ligga i Hong Kong. Fatölen var enbart från lokala bryggerier men bland flaskorna märktes även utländska sådana.



De erbjöd beerflight med fyra glas gånger 20cl för 140 HKD. (lite drygt 150 SEK) Nappade förstås på det likt en hungrig mört.



Ölen var som så många gånger tidigare stabila utan att briljera. Av de drygt 60 olika öl som jag numera druckit från Hong Kong har få varit fantastiska. Glädjande nog har även få varit direkt dåliga.



65 Peel kändes som ett ganska trendigt ställe, det var en del andra gäster på en måndagkväll. Käkade lite snacks vilka smakade riktigt bra. Ett bra ställe som ligger i närheten av flera andra på ön. Tillbaka till hotellet var det inte alltför långt.


Innan hotellet passade jag dock på att titta in på The Globe, ett av de ölställen som hängt med längst i Hong Kong. På helgerna brukar det vara mycket folk, var det även denna måndag dock inte fullsatt. Nöjde mig med en öl, en lokal Scotch Ale som var helt ok.



På den 11-timmar långa flighten hem upplevde jag en service och en Purser som var den bästa någonsin. Efter måltidsserveringen gick jag i vanlig ordning till galley för att be om en öl. SAS har som alla numera borde veta öl från Mikkeller. På min flight fanns det två nya att avnjuta. (flaskölet erbjuds exklusivt på SAS interkontinentala linjer i Business Class)



Började med surölet med rödbetor. Verkligen ballt att kunna dricka en sådan öl då man sitter uppe i luften och slappar. Bara att bocka och buga för det fina samarbetet mellan Mikkeller och SAS.



Lite senare blev det en Mikkeller Northern Trails vilket är en helt ok IPA. En stund efter att jag druckit upp ölet hörde jag helt plötsligt mitt förnamn nämnas, det var nämnda Purser som stod bredvid stolen min och undrade om jag ville ha en till samtidigt som han höll en burk i ena handen. Snacka om personlig och härlig service, tillfällen som detta gör att jag åter får hopp om mänskligheten.


Har nu varit i Hong Kong tre gånger på två år och kan konstatera att antalet bryggier i år ökat med nio stycken, totalt finns det nu 28 aktiva bryggerier. Nya, bra ölställen dyker upp hela tiden så det finns ställen att besöka för den som planerar en resa. Prismässigt kostar de inhemska ölen lite mindre än motsvarande öl i Sverige, importerade öl upplever jag som lite dyrare.

Bai bai!

Inga kommentarer: