fredag 10 november 2017

Öl i Hong Kong, lördag.

Nei hou! Det blev november även i år och vad kan vara skönare än att för några dagar lämna charmiga november och bege sig ut på en liten resa? Hong Kong blev det igen, tredje gången på två år så jag får väl anta att jag gillar den lilla byn i södra Kina.

Starten på resan blev inte som tänkt då SAS behagade att ställa in flygningen från Arlanda på torsdag 2/11 på grund av tekniska problem med Airbusen. När väl beskedet om det kom gick det ändå fort att få hotellrum, matkuponger samt ombokning till Lufthansa och Cathay Pacific på fredagen. Var skönt att sova på hotell i Sky City då det bara är några minuters promenad till incheckningen. (särskilt då den första flighten nästa dag hade avgångstid 09:25)



Lite trist att förlora en dag på resmålet men samtidigt sköttes ombokningen snyggt av SAS. Var inte heller helt oävet att få prova Business Class på nämnda Cathay, något som jag inte gjort tidigare. Stolen/sängen var skön och privat, servicen fin där mitt efternamn hela tiden användes. Dock var ölubudet sämre än på SAS så jag fick hålla mig till alternativa drycker, främst då champagne. Livet är en kamp som någon smart person sa.



Till Hong Kong anlände jag alltså prick ett dygn senare än beräknat, lördagsmorgon istället för fredagsmorgon. Hotellrummet var inte klart på Holiday Inn Soho. Alltid då resor planeras brukar jag utgå ifrån hotellets läge. Bäst är om flera bra ölställen ligger på promenadavstånd eller en kortare resa med andra färdmedel än tassarna. Precis sådant läge hade nämnda Holiday Inn, alldeles utmärkt med andra ord.

När rummet väl var klart njöt jag en stund av den fina utsikten innan det första ölstället på denna resa skulle besökas, närbelägna ölbutiken Craftissimo Sheung Wang.



Inte bara öl att köpa med sig hade de utan även sex stycken på fat. Det är alltid så sympatisk att stå med öl i handen samtidigt som man funderar på vad som ska köpas. Utbudet var varierat, från flera olika länder och bryggerier. Bland annat såg jag att par öl från Brekeriet. Priserna i Hong Kong  kändes lite dyrare än i Sverige, i alla fall för de importerade ölen.



Då jag är i Hong Kong så är det stora fokuset givetvis på de inhemska ölen så några sådana blev det liksom en burk från Vietnam.



Det lilla inköpet lämnades på rummet, en liten vila togs innan det var dags att åka med den suveräna metron till ett par för mig nya ställen.



Tipset är att ladda en Octopuskort så slipper man hela tiden köpa enkelbiljetter. Att resa är mycket prisvärt. Jag var lite osäker på hur mycket jag hade kvar på mitt kort så laddade på med 100 HKD vilket räcker länge. (det motsvarar ungefär 110 SEK)



Gick smidigt att åka dit, väl framme vid stationen Tin Hau var det ungefär fem minuter att gå till Second Draft. Ett riktigt stabilt ställe visade det sig vara, 26 kranar varav några med real ale. De öppnade förra året och majoriteten av fatölen innehöll lokala öl.




Lokalen var inte inte jättestor men luftig. Servicen var förstås riktigt trevlig och snabb, de anställda var klart fler än på ett liknande ställe i Stockholm. Då magen var mätt efter en lunch så blev det ingen mat men den såg riktigt god ut. Helt klart ska jag äta vid nästa besök. (hoppas verkligen att det blir ett sådant)



Under besöket provades tre lokala öl, av dessa var Young Master Fake Blood den godaste. Grapefrukt och blodapelsin dominerade smakintrycken. Utmärkt nog gick ölen att beställa i tre olika storlekar. Jag nöjde mig med halva glas. Är man ute på en soloresa så gäller det att ha koll på sitt intag av jästa maltdrycker. Undrar hur fyllebåsen ser ut i fängelserna i Hong Kong, finns det ens sådana? Jag har faktiskt ingen aning. (vissa saker är jag glad över att inte ha koll på)



När jag var klar på Second Draft knallade jag över till det ganska närbelägna Coedo Taproom vilket är ett japanskt bryggeri med ett Taproom i Hong Kong.



Stället var väldigt japanskt, från inredningen, maten och till och med tvålen på toaletten. (ja det gäller att ha sinne för detaljer) Flera av gästerna talade japanska vad jag kunde höra.



I ärlighetens namn var de fem ölen som jag provade från Coedo ganska intetsägande. Godast var Coedo Kyara vilket är en India Style Lager. Kul dock att de sålde de fem som en flight, 128 HKD gick kalaset på.



Noterbart är att stället hade en uteservering vilket annars är extremt ovanligt i det trångbodda Hong Kong med de väldigt höga markpriserna. Faktiskt så är Coedo det enda stället som jag besökt i Hong Kong som haft uteservering.

Apropå Japan, under vistelsen såg jag på flera ställen information om de hemska krigsbrotten som Japan utförde under 1930/40-talen. Det är fortfarande ett öppet sår i Asien trots att det är många år sedan Japan löpte amok.



Nå, efter att ha lämnat Coedo åkte jag tillbaka mot hotellet. Innan jag var nöjd med kvällen besöktes HK Brewcraft som säljer både öl och hembryggarutrustning liksom olika typer av kaffebönor.



Det var inte helt lätt att hitta stället så jag lyckades gå förbi det men till slut såg jag den lilla skylten. Hiss upp skulle man ta för att komma till butiken som inte var särskilt stor men med ett bra utbud. Vissa av ölen fanns i kylen som man med fördel kunde dricka redan i butiken, högst civiliserat.



Bland ölen märktes Westvleteren 12 som jag inte köpte. (208 HKD=224 SEK ville de ha för en flaska) Ändå rätt otroligt att Westy 12 går att hitta i en liten ölbutik i Hong Kong, vart är världen på väg kan man med fog undra?



De bägge anställda var mycket vänliga så det blev ett ganska långt samtal om öl i Hong Kong men även om Sverige och andra delar av världen.

En lång resa och dag hade det varit så det var skönt att promenera tillbaka till hotellrummet för välbehövlig vila. Hong Kong-ön är kuperat så bitvis blir det ganska rejäla backar att tackla, värt att tänka på när man är där. Fast som tur är existerar inte ishalka.




På söndagen väntade nya friska tag, mer om det i ett senare inlägg förutsatt att det finns bläck kvar i pennan. 

Inga kommentarer: